Megjelent a Krita 5.2!

kami911 képe

A Krita Alapítvány bejelentette a Krita 5.2 kiadását és általános elérhetőségét, amely a hatékony, ingyenes, nyílt forráskódú és platformfüggetlen digitális festőszoftver igen jelentős frissítése.

A Krita 5.2 egy nagy frissítés, amely számos új funkciót és fejlesztést hoz. A Krita 5.2-es verziója 14 hónappal a számtalan újdonságot hozó 5.1-es verzió után jelent meg. A Krita egy teljes körű, ingyenes digitális festőstúdió olyan művészek számára, akik a művészi folyamat elejétől a végéig professzionális munkákat szeretnének végezni. A Krita-t képregényrajzolók, illusztrátorok, koncepcióművészek, felület- és textúrafestők és a digitális VFX-iparban dolgozók használják. A Krita-t világszerte több millióan használják. Az újdonságokat ebben a videóban foglalják össze:

A Krita számos olyan funkcióval rendelkezik, amely egyedülálló vagy első az ingyenes szoftveres festőalkalmazások között: az RGB-től eltérő színterek, például a CMYK támogatása, a HDR-festés támogatása, festési asszisztensek, perspektívarács.

A „Krita" név a svéd nyelvből származik, és azt jelenti, hogy „rajzolni", illetve azt, hogy  "kréta". A Krita kabalája Kiki, egy Tyson Tan által tervezett kibermókus.

A Krita szabad szoftver, a GNU Public License 3 licenc vagy újabb verziója alatt érhető el.

A Krita 5.2 rengeteg finomságot ígér a digitális művészek számára, akik ezt a hatékony szoftvert művészeti alkotások létrehozására használják.

A Krita 5.2 kiadása során a fejlesztők a Krita legnagyobb problémáinak megoldására összpontosítottak, miután a 5.0-s verzióban nagy erőfeszítések történtek a források átszervezésére és a 5.1-s verzióban általános fejlesztések történtek. Ennek eredményeként ez a kiadás sok háttérmunkát tartalmaz, amelyre a jövőbeni fejlesztéseket lehet építeni, valamint új funkciókat és javításokat is magában foglal.

Animáció

Az animáció területén két fontos problémát is megoldottak: az audio szinkronizált lejátszást és a videó export egyszerűsítését.

Az hanggal szinkronizált lejátszáshoz az animációs lejátszást a háttérben az MLT keretrendszerre alapozva módosították, hogy javítsák a képkockák szinkronizációját a hangmunkával és háttérzenevel. Az MLT egy kipróbált és rugalmas keretrendszer, amit olyan videószerkesztő programokban használnak, mint a Kdenlive, és a képkockáról képkockára történő szinkronizáció tervezésénél tartották szem előtt. Ennek révén a Krita animátorok magabiztosak lehetnek abban, hogy kulcspontjaik összehangolódnak a hangmunkájukkal vagy a háttérzeneikkel, mind a programon belül, mind az exportált animációs videóikban.

Az FFmpeg egy rendkívül fontos program a hang- és videofájlok rendereléséhez és konvertálásához. Korábban a Krita használatahoz a felhasználóknak meg kellett mutatniuk egy FFmpeg futtatható állományt a rendszerükön annak érdekében, hogy számos videóval kapcsolatos funkciót használhassanak, például az animációs videó exportot, a videó importot animációként és a felvétel dokkert a festési munkamenetek rögzítéséhez. Ez általában elég volt a stúdiók számára, de a technikailag kevésbé járatos felhasználók számára nehezen beállítható volt, és szinte lehetetlen volt olyan lezárt rendszereken használni, mint az Android vagy egy iskolai számítógép. Annak érdekében, hogy ezt jobbá tegyük szinte mindenki számára, időt szántunk arra, hogy az alap FFmpeg verziót a Krita részeként tartalmazza, amely "out-of-the-box" támogatást nyújt minden ingyenes és nyílt tartály és kodek formátumhoz. A fejlesztők nagy erőfeszítést tettek az összes lehetséges formátum létrehozásához és működőképes állapotba hozásához különböző platformokon. Sajnos az animáció exportálása az FFmpeg segítségével még mindig nem működik a Krita Android verzióján, a platform saját korlátozásai miatt, de az ebben az irányban történő megoldásokat kutatják a fejlesztők.

Szöveg

Mivel az eredeti szövegszerkesztési motort nehéz volt használni és bővíteni, valamint egy új szövegszerkesztő fejlesztése is cél volt, Wolthera teljesen újraírta a Krita szöveg elrendezési motort.

Az új elrendezési motorral minden olyan funkciót használhatunk, amelyet az előző motor is lehetővé tett, és emellett szöveg elhelyezés alakban, szöveg elhelyezés úton és színes betűtípus támogatást is tartalmaz. Most már hozzáférhetünk az OpenType jellemzőkhhez, és emoji-kat is rendelhetünk (bitmap és colrV0 típusok) (MR 1607, MR 1767). Ez nem volt kis feladat, és csak az alapja a jövőbeli fejlesztéseknek. A Krita 5.2 verzióban még mindig az SVG kódszerkesztőt kell használni ezekhez az új funkciókhoz, de a Krita 5.3 verzióban dolgozni fogunk a szöveg eszközön, hogy az on-canvas legyen, és lehetővé tegye az új funkciók konfigurálását menükkel és beállításokkal.

Eszközök

Átalakították a kumulatív visszavonást, amely lehetővé teszi a visszavonási műveletek összevonását, ami hasznos, amikor sok ecsetvonást hajt végre. Az opciókat egyszerűsítették és intuitívabbá tették.

A Sketch Brush Engine eredményeinek anti-alias képességét adták hozzá.

A fejlesztők lehetővé tették az összes kijelölt réteg egyszerre történő átalakítását az átalakító eszközzel.

Kitöltő eszköz

Egy új mód a kitöltő eszközhöz: hasonló színű területek kitöltése. Ezenkívül mind a kitöltő eszköz, mind az elhatároló kitöltő eszköz a sötétebb és/vagy legátlátszóbb pixeleknél történő növekedés megállítását és egy adott határszínig terjedő területek kitöltési lehetőséget is kapott. Emellett lehetőség van az ecset eszköznek megfelelő keverési módot használni, vagy saját keverési módot kiválasztani.

Kijelölési eszköz

A Kijelölési eszköz is kapott egy olyan opciót, amely lehetővé teszi a kijelölés bővítését, mint a Kitöltő eszköznél, és az átlátszatlanság beállításának lehetőségét. Emellett a kijelölés dekorációjának készítése is DPI-függő lett.

Gyorsbillentyűk

Több új cselekvés is hozzá lett adva:

  • A "Vágólap Billentyűkép előhívása" lehetővé teszi, hogy a felhasználók a vágólap tartalmát megjeleníthessék egy képernyőn kívüli helyről is.
  • A "Rétegek Kiválasztása Menü canvas bemenet beállítás" lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egy legördülő menüből kijelöljék a réteget a vásznon.
  • Mostantól a Krita támogatja a Clip Studio Paint kompatibilis gyorsbillentyű rendszert is.
  • A Krita most már képes észlelni a konfliktusokat a vászon beállítások gyorsbillentyűiben.

Dokkerek

Implementáltak a fejlesztők egy „Széles Gamut Színválasztót/Wide Gamut Color Selector”. Ez a választó ugyanazokat az alapvető funkciókat tartalmazza, mint az előző „Fejlett Színválasztó”, de képes színeket választani széles-gamut módban is, nemcsak sRGB módban. Végül tervezik az „Fejlett Színválasztó” eltávolítását ennek a javára, amikor biztosak a fejlesztők benne benne, hogy nincs elveszített funkcionalitás.

A "Rétegek" dokker néhány további megjelenítési lehetőséget kapott:

  • Az Android platformon a több réteg kijelölése nehézkes volt, ezért Sharaf bevezetett további jelölőnégyzeteket a rétegek oldalán (MR 1665).
  • Lehetőség van az információk megjelenítésére a rétegek áttetszőségéről és keverési módjairól, valamint az automatikus réteg kiegészítők opcionálissá váltak. Ezenkívül mostantól lehetséges a fájl rétegek méretezési szűrőjének módosítása is.
  • A fejesztők gondoskodtak róla, hogy a ceruza előrebeállítások dokker vízszintes módban is jól nézzen ki.
  • Az „Ecset Előre Beállítások Előzménye” most konfigurálható.
  • Lehetőség van Vissza- és Újra cselekvésekre a paletta dokkerben.

Fájlformátumok

  • A CMYK keverési módok működését megváltoztatták egy konfigurációs kapcsolóval, ami összehangolja a keverési módokat a Photoshop CMYK keverési módok működésével, egyszerűsítve a PSD fájlok kicserélését olyan ügyfelekkel, akik CMYK PSD fájlokat igényelnek.
  • Javították a JPEG-XL mentési és betöltési kódot, bevezetve a CMYK támogatást a JPEG-XL-hez, javítva a tömörítést a JXL könyvtár számára biztosított több színtér információval, jobb metaadatkezeléssel és a raster rétegek JPEG-XL-be történő mentésének és betöltésének támogatásával.
  • Emellett fejlesztettek a WebP tömörítésen is.
  • Az ICC átviteli jellemző kódján is javításokat eszközöltek.
  • Fejlesztettek az EXR többrétegű kezelését.
  • RAW import, és az UI javítása.
  • Az importot gyorsabbá tették csempék használatával.
  • Tovább fejlesztették a WebP exportot is, jobb metaadatkezelést és animáció támogatást adott hozzá.

Wrap around megjelenítési mód

 

 

A Krita fejlesztése itt támogatható!