![kami911 képe kami911 képe](https://linuxmint.hu/sites/default/files/pictures/picture-133-1545347701.jpg)
Az utóbbi időben több félreértés is kialakult az Ügyfélkapuval kapcsolatban, különösen azzal, hogy a szolgáltatás megszűnik. Fontos tisztázni, hogy az Ügyfélkapu nem szűnik meg, csupán új biztonsági réteget kap, amely jelentősen növeli a felhasználók adatbiztonságát. Ezt hívják Ügyfélkapu plusz-nak. Elterjedt az a hír is, hogy hamarosan (láttam dátumot ideit is, jövő évit is) kivezetik az Ügyfélkapu+-t is és csak a DÁP (Digitális Állampolgár alkalmazás) marad. Ez nem igaz. A hivatalos tájékoztatás alapján az igazság az, hogy akinek mindkét rendszere van, az a DÁP-ot fogja csak tudni majd használni 2025. december 31 után, viszont akinek csak Ügyfélkapu plusszal rendelkezik, az 2025. december 31 tán is használhatja az Ügyfélkapu+-t.
A bejelentkezési rendszer fejlesztés lényege az Ügyfélkapu+, amely egy kétfaktoros azonosítási rendszer. Ennek bevezetése azt jelenti, hogy a belépéshez nemcsak a felhasználónév és jelszó szükséges, hanem egy második hitelesítési lépés is. Ez történhet hitelesítő alkalmazás segítségével, amely mobiltelefonon futtatható, például a Google Authenticator vagy Microsoft Authenticator alkalmazás használatával, de e-mailben érkező egyszer használatos kóddal is lehetőség van azonosítani magát, ami azok számára nyújt alternatívát, akik nem rendelkeznek okostelefonnal vagy hitelesítő alkalmazással. A kétlépcsős azonosítás jelentős mértékben növeli a biztonságot, hiszen egyetlen jelszó ellopása önmagában nem elegendő a hozzáféréshez.
- Modern mobiltelefonon, vagy táblagép egy app segítségével – ez a legjobb megoldás;
- Számítógépen, notebookon egy program segítségével – ez egy megfelelő megoldás;
- Weboldalon – ez a legkevésbé jó megoldás;
- Régi mobiltelefonon – ez egy jó megoldás, ha J2ME kompatibilis mobiltelefonja van.
Fontos tudni, hogy az Ügyfélkapu azonosítás nem szűnik meg, csupán egyes kormányzati oldalakon kivezetésre kerül. 2025. január 16. után is lehetőség van az Ügyfélkapu+ beállítására, amelyet belépést követően a hivatalos weboldalon lehet elvégezni. A Kormányablakok azonban nem tudnak segítséget nyújtani az Ügyfélkapu+ kétlépcsős azonosítás beállításában, ezt a folyamatot otthonról, elektronikus úton kell elvégezni. Az Ügyfélkapu+ beállításához készült videós útmutató is elérhető, emellett részletes leírások találhatók a hitelesítő applikációval vagy e-mailes azonosítással történő regisztrációhoz.
Összefoglalva: tehát amennyiben valaki csak Ügyfélkapuval rendelkezik, de még nem állította be az Ügyfélkapu+-t, ezt megteheti az Ügyfélkapu hivatalos weboldalán. Tehát a kétlépcsős azonosítás továbbra is bekapcsolható azok számára, akik nem tették ezt meg. Ehhez a https://ugyfelkapu.gov.hu/ webhelyet kell felkeresni, és elvégezni a szükséges lépéseket.
Az Ügyfélkapu mellett egy új szolgáltatás, a DÁP (Digitális Állampolgár alkalmazás) is elérhetővé vált. A két rendszer 2025 végéig párhuzamosan működik, de 2026-tól a DÁP lesz az elsődleges azonosítási mód azok számára, akik regisztrálták azt. Ez azt jelenti, hogy 2025. december 31-ig az Ügyfélkapu+ és a DÁP egyszerre használható, azonban 2026-tól azok, akik rendelkeznek DÁP regisztrációval, csak ezen keresztül azonosíthatják magukat. Akik nem regisztrálták a DÁP-ot, továbbra is beléphetnek Ügyfélkapu+-szal. A DÁP technikai feltételei a szolgáltatás hivatalos oldalán találhatók, és a Digitális Állampolgárság alkalmazás kizárólag mobiltelefonra telepíthető.
A közigazgatási ügyintézésben eddig használt AVDH hitelesítés megszűnt, és helyét az új Digitális Állampolgár alkalmazás vette át. Az új digitális aláírás funkció fokozatosan válik elérhetővé a felhasználók számára. Akik nem rendelkeznek DÁP alkalmazással, azok továbbra is igénybe vehetik a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által jóváhagyott bizalmi szolgáltatókat, amelyek listája szintén elérhető a hivatalos weboldalon.
Az Ügyfélkapu tehát nem szűnik meg, hanem egy biztonságosabb, modernizált azonosítási rendszer váltja fel. A kétlépcsős hitelesítés bevezetése az adatvédelem szempontjából elengedhetetlen lépés. Azok, akik még nem aktiválták az Ügyfélkapu+-t, ezt könnyedén megtehetik az Ügyfélkapu hivatalos weboldalán. Az átállás fokozatos, és 2026-tól a Digitális Állampolgárság rendszere veszi át a fő szerepet, de az Ügyfélkapu+ továbbra is használható lesz azok számára, akik nem regisztrálnak a DÁP-ra.
Könyvelők és adótanácsadók számára, továbbra is a meghatalmazás megoldás javasolt, amennyiben ez nem elkerülhető, vagy több eszközön használná a belépési kódokat, akkor átviheti a kódot, vagy kódokat több, más eszközre is. A belépési kód az idő és az előzőekben elmentett „titkos kulcs” alapján generálodik minden 30 másodpercben.
További érdekességek:
- Titkos kulcsok átvitele eszközök között az Ügyfélkapu+-hoz, és további két faktoros azonosítást igénylő szolgáltatásokhoz
- Miért jó, hogyan állíthatja be az Ügyfélkapu+ plusz kétfaktoros azonosítást, okostelefonon, vagy anélkül számítógépen; laptopon; weben; régi, Java-t tudó telefonon és más szolgáltatásokhoz
Ezeket az információk összegyűjtve ezennel a Súgó-ban is el lehet érni.
![](https://linuxmint.hu/sites/default/files/kepek/varazslatos_ugyfelkapu_plusz_01.jpg)
Hozzászólások
Számomra jó hír, hogy az ÜK+
Beküldte kami911 -
Értékelés:
Számomra jó hír, hogy az ÜK+ belépés megmarad, és nem kell DÁP-ra váltani.
Én még nem nyugodtam meg.
Beküldte Margarita -
Értékelés:
Én még nem nyugodtam meg. Ezek mindig hazudnak. Addig is örülök, hogy emailesen működik.
Nincs semmi bajom azzal, ha a
Beküldte mumorec -
Értékelés:
Nincs semmi bajom azzal, ha a belépést teszik biztonságosabbá. De, már gondom van azzal, ami mögötte van. Remélem van itt olyan, aki emlékszik arra az időre, amikor a személyiszámot bevezeték. Az akkori felháborodásra nem tették kötelezővé a használatát és az egyes adatbázisok összekapcsolását is megakadályozták. Most önként és dalolva eggyezünk bele, hogy az adatbázisok össze legyenek kötve.
Történt, hogy az állam megvette előszőr a helyi gáz, majd áram szolgáltatót. Az első tranzakció után regisztráltam az új szolgáltató weboldalán, vezetéknév, keresztnév, email-cím, jelszó. Nem is volt semmi gond addig, amíg meg nem vette a másodikat. Itt kezdődtek a bajok. A szolgáltató összekapcsolta a felhasználók adatait a személyi adatokat tartalmazó állami adatbázissal. Mivel a regisztrációkor csak az egyik keresztnevemet adtam meg, már is nem én vagyok aki annak idején regisztráltam.
Szóval mi köze van egy energia szolgáltatónak a felhasználók személyes adataihoz?
Nincs semmi bajom azzal, ha a
Beküldte lynx -
Értékelés:
Viszont a jó hír az, hogy nem vagy köteles szerződni.