
A Tomb Raider első két részének szabad szoftveres újjászületése újabb állomáshoz érkezett: megjelent a TR1X 4.9 és TR2X 0.10 verzió, melyek nem csupán nosztalgiát ébresztenek, de technikai finomságokkal is elkápráztatják a régi és új kalandorokat. A TR1X és TR2X projektek nemcsak a múlt játékkultúráját őrzik meg, hanem a közösségi fejlesztés és digitális restauráció kiváló példái. E verziók teljes mértékben futtathatók modern rendszereken, támogatják a modifikációt, és már-már fejlesztői eszközként is használhatók.
E két projekt nem egyszerű újrajátszható klasszikus, hanem modernizált, közösségi alapú, nyílt forrású újraírása a Tomb Raider I-nek (TR1X) és Tomb Raider II-nek (TR2X). Mindkét verzió 2025 márciusának végén frissült – és a javítások, új parancsok, lokalizációs bővítések, technikai finomhangolások révén valóban méltóak az eredeti játékok örökségéhez.
TR2X 0.10 – A klasszikus második rész új lendületben
A 2025. március 18-án megjelent TR2X 0.10 számos technikai és játékmenetbeli újítást hozott:
- 60 FPS támogatás: A mozgások és kamerakezelés végre valóban simák.
- Quadrilateral interpoláció: Finomabb grafikai megjelenítés az élek simításával.
- Új konzolparancsok: /cheats, /wireframe, /fps, /flood, /drain – fejlesztők és játékosok álma.
- Mentett játék közvetlen indítása: a --save kapcsolóval közvetlenül egy állásból kezdhetünk.
- Egyedi SFX hangfájlok szintenként: immár nem kell a main.sfx-hez ragaszkodni.
- Fotó mód kamerahanggal: filmszerű élmény a vágóképekben is.
- Olasz nyelvű lokalizáció a konfigurációs eszközhöz.
Több súlyos hibát is javítottak, például:
- Az ellenségek elakadását betört ablakoknál.
- Lara „T-pózban” ragadását bizonyos halálanimációknál.
- Hibás hangokat, például a leeső tárgyaknál vagy a mutánsok rakétáinál.
- Flare (fáklya) kezeléssel kapcsolatos regressziókat a 0.9-es verzióból.
A kamera mód is fejlődött: gördülékenyebb forgatás, pivot-kezelés, és kibővített világ-határ.
TR1X 4.9 – Az első kaland időtállóbb, mint valaha
A 2025. március 31-én megjelent TR1X 4.9 sem marad el a második résztől:
- Átvette a quadrilateral interpolációt és a konzolparancsokat, például /flood, /drain, és a --level, --save opciókat.
- TR2+ stílusú statisztikai kijelzés: részletes adatok, mint például ellőtt töltények, megtett táv.
- Mesh megjelenítés debug módban, fejlesztők és modkészítők nagy örömére.
- Custom pályákhoz disable_floor támogatás, például lebegő szigetekhez (Floating Islands).
- Sprite viselkedés víz alatt: immár a vízszín hatása is látszik.
- Pushblock javítások: stabilabb működés, eltűnő hibák.
- Kamera fejlesztések, akárcsak a TR2X-ben.
Számos visszafejlődési hibát orvosoltak: többek között a konzolbillentyű újrakiosztásakor felugró konzolt, régi mentések miatti összeomlást, illetve Lara fegyveres megjelenését akkor is, ha elvileg fegyvertelen.
Miben különbözik ez a projekt a hivatalos remastertől?
Bár már elérhető a Tomb Raider I-III Remastered gyűjtemény, a TRX projekt az eredeti játékokhoz készült, azokat továbbfejlesztve és kibővítve. A futtatásához azonban továbbra is szükség van a hivatalosan megvásárolt játékokra, amelyeket például a GOG vagy a Steam kínálatából (Tomb Raider I és Tomb Raider II) lehet beszerezni. A nyílt forráskódú újragondolások lehetőséget adnak a rajongóknak arra, hogy klasszikus játékokat korszerűbb formában élvezhessenek, új funkciókkal és fejlesztésekkel kiegészítve. A Linux támogatás pedig különösen fontos azok számára, akik alternatív operációs rendszereken szeretnék futtatni a játékokat.
