Megjelent a DXVK 2.6.1 – stabilabb játékélmény AMD, Nvidia és Intel GPU-kon

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

A DXVK egy nyílt forráskódú szoftverréteg, amely a Microsoft Direct3D 9, 10 és 11 grafikus API-kat Vulkan API-hívásokká fordítja valós időben.

Leggyakrabban a Wine vagy Proton környezetben használják, és célja, hogy Windows-játékokat futtassunk Linux rendszeren natív Vulkan-támogatással, sokkal jobb teljesítménnyel és kompatibilitással, mint az eredeti Direct3D-réteg emulálásával.

Röviden:
A DXVK lehetővé teszi, hogy a Windows-játékok Linuxon is gyorsan és stabilan fussanak Vulkan segítségével.

A DXVK 2.6.1 frissítés főként hibajavításokat és teljesítményoptimalizálásokat tartalmaz, amelyek különösen a játékok stabilitását javítják AMD, Nvidia és Intel videokártyákon. Több ismert grafikai hibát is orvosoltak, miközben javították az kompatibilitást Unity-alapú játékokkal és régebbi processzorokon is.

Mit tud a DXVK?

A DXVK egy Vulkan-alapú fordítóréteg (translation layer), amely lehetővé teszi, hogy a Direct3D 9, 10 és 11 API-t használó Windows-játékok Linuxon is futtathatók legyenek — leggyakrabban Wine vagy Proton segítségével. A célja, hogy javítsa a kompatibilitást és a teljesítményt a különböző rendszereken.

Stabilitási javítás AMD Vega GPU-kon

A DXVK 2.6.1 egyik legfontosabb változása, hogy eltávolították a 2.6-os verzióban bevezetett „sparse buffer” technológiát, amely instabilitást és rendszerfagyásokat okozott AMD Vega grafikus kártyákon. Bár ennek következményeként egyes játékoknál növekedhet a memóriahasználat, az általános stabilitás javult.

Kompatibilitási javítások több grafikus meghajtóhoz

A frissítés megold egy megjelenítési hibát az RTSS (RivaTuner Statistics Server) overlay-ekkel kapcsolatban, és biztosítja, hogy a Vulkan swapchain sRGB formátumokkal is jól együttműködjön.

Nvidia rendszereken, különösen a Unity játékmotorral készült játékok esetén javították a multisample resolve hibát, amely grafikai artefaktumokat okozott.

Az Intel ANV és RADV meghajtókhoz kapcsolódó hibákra is kerültek be kerülőmegoldások (workarounds), például megoldották a terep helytelen megjelenítését az Assassin’s Creed Origins című játékban. A fejlesztők kiemelten javasolják az RDNA4 GPU-khoz legfrissebb meghajtók használatát.

Teljesítmény és kompatibilitás

Tovább javult a csempézett GPU-k (tiling GPUs) támogatása, ami bizonyos helyzetekben hatékonyabb renderelést eredményez, különösen integrált vagy mobil GPU-kon.

Ezen túlmenően a DXVK 2.6.1:

  • Kijavítja a nem szokványos képernyőmódok kezelését (display mode handling)

  • Növeli az MSVC fordítóval készült játékok kompatibilitását régebbi CPU-kon

  • Kisebb Vulkan validációs hibákat is orvosol

Játékokon belüli konkrét javítások

Konkrét játékokra is fókuszáltak a fejlesztők. A Hitman 2-ben csökkentették a CPU által okozott lassulásokat, míg a LEGO Batman és LEGO Indiana Jones játékokban a felhasználói felület (UI) akadozását oldották meg.

Még a Need For Speed: Most Wanted (2005) Windows-verziója is profitál: egy összeomlást okozó hibát kerültek meg benne.

A részletes változáslista elérhető a DXVK GitHub changelog oldalán.