NVIDIA nyílt forráskódú lépései a Blackwell GPU-k támogatásához: új 3D és DMA header fájlok jelentek meg

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

Az NVIDIA tovább folytatja nyílt forráskódú elköteleződését: a legújabb Blackwell GPU-architektúra (Blackwell A és B) programozásához szükséges összes 3D osztályú fejlécfájlt (header file) mostantól nyílt forráskóddal tette elérhetővé. A vállalat már korábban is kiadta a korábbi generációs GPU-ihoz tartozó 3D header fájlokat, és július 19-én újabb mérföldkőhöz érkezett, amikor elérhetővé tette a teljes Blackwell 3D támogatást is. Ezek a fájlok közvetlenül a GPU-k 3D motorjának alacsony szintű vezérléséhez szükségesek, és körülbelül 12 000 sornyi kódot tartalmaznak.

A kiadás kifejezetten fontos a Linux alatt futó nyílt forrású grafikus meghajtók fejlesztői számára, különösen az olyan projektek esetében, mint a:

  • Nouveau (a nyílt forráskódú kernel grafikus driver)
  • NVK (az új Mesa-alapú Vulkan implementáció NVIDIA GPU-khoz)

Azonnali integráció a Mesa kódba

A Mesa közösség rendkívül gyorsan reagált: már importálta is ezeket a fájlokat a saját forráskódbázisába, így a fejlesztők azonnal használatba vehetik őket az NVK/Nouveau meghajtók továbbfejlesztéséhez. Ez a lépés tökéletesen illeszkedik a Linux 6.16 kernelemeléséhez, amely már tartalmazza a Blackwell GPU-k kezdeti kernel szintű támogatását a Nouveau driveren keresztül. Emellett a Mesa 25.2 verzió is lefektette az NVK driver kezdeti Blackwell támogatásának alapjait, bár további fejlesztések folyamatosan várhatók.

NDA-dokumentáció és Red Hat közreműködés

Bár az NVIDIA több anyagot is nyílt forráskóddal tett elérhetővé, egyes fejlesztők – például a Red Hat-nél dolgozók – még mindig hozzáférnek bizonyos, nem nyilvános (NDA) dokumentumokhoz is a fejlesztési munka támogatása érdekében. Például David Airlie a Mesa Git egyik friss bejegyzésében is utalt arra, hogy néhány érték az NVIDIA által biztosított NDA dokumentumokból származik.

Ez rámutat arra, hogy miközben az NVIDIA a nyílt forráskódú irány felé mozdul, a hardverekhez való kezdeti hozzáféréshez továbbra is szükség lehet zárt információkra – különösen az új generációk első hónapjaiban.

DMA-copy class fejlécek is megjelentek

A 3D támogatás mellett július 19-én pénteken újabb header fájlokat tett közzé az NVIDIA, amelyek a DMA-másolási (DMA-copy class) műveleteket szabályozzák Blackwell és Hopper GPU-kon. Ezek további ezer sor MIT licenc alatt kiadott kódot tartalmaznak, amelyek szintén azonnal bekerültek a Mesa Git kódba.

Ez különösen fontos a GPU-memória másolási műveleteinek optimalizálásához, amely kulcsfontosságú elem a grafikus teljesítmény és az adatkezelés szempontjából.

Az NVIDIA nyílt forráskódú közreműködése az elmúlt években egyértelműen felerősödött. A Blackwell architektúrához kapcsolódó legfrissebb 3D és DMA fejlécfájlok nyilvánosságra hozatala:

  • Erősíti a közösségi fejlesztések lehetőségét a Linux grafikus alrendszerében.
  • Támogatja az NVK/Nouveau driver gyorsabb fejlődését, különösen a Vulkan API területén.
  • Jelzi az NVIDIA elmozdulását a zártságból a nyílt együttműködés irányába, még ha részben NDA dokumentációk felhasználásával is.

A következő hónapokban a Mesa és Linux kernel fejlesztésekben várhatóan egyre erőteljesebb Blackwell támogatás fog megjelenni – aminek legnagyobb nyertesei végső soron a nyílt forrású NVIDIA-meghajtót használó felhasználók lesznek.