Emlékeztek még arra hírre, amikor Linus Torvalds, a Linux Kernel atyja élesen kritizálta az Nvidia-t? Ez még 2012-ben történt, egy finnországi hacker találkozón, ahol Torvalds nekiment az Nvidia-nak, „a legrosszabb vállalatnak" nevezte a céget. Sok bit folyt át azóta a Linux Kerneleken is, de a helyzet nem sokat változott. Egészen pár héttel ezelőttig, amikor…
… az Nvidia közzétett egy új Jetson L4T illesztőprogram kiadást és ezzel együtt a build generálásához használt publikus forrásaikat is. Akkor nem remélhette senki igazán, hogy az Nvidia tovább megy az open source úton. Bár már 2019-ben voltak nyomai, hogy esetleg lesznek Nvidia nyílt forráskodú kiadások az illesztőprogramok tekintetében, de nem történt igazából semmi, egészen két nappal ezelőttig.
Az Nvidia hivatalosan is bejelentette, hogy nyílt forráskódú Linux GPU kernel modulokat adtak ki. Emellett megjelent az 515.43.04-es illesztőprogram verzió is. Ez egy hatalmas lépés, és remélhetőleg lesz még folytatás a vállalattól.
A hardveresen támogatott videólejátszás bekapcsolásával a videólejátszástól tehermentesíteni lehet a CPU-t, mert a dekódolási munkát a GPU végzi. Ezzel a videólejátszás folyamatosabb lehet és kevesebb energiát is fogyaszt. A számítógépben lévő grafikus kártyától függően, az alábbi lehetőségek adottak:
A mooreslawisdead.com tech hírportál (Forrás) több általa nagyon is megbízhatónak tartott forrása alapján arról írt, hogy az Nvidia háza táján komolyabb árspekuláció zajlik. A már említett forrásaik szerint a vállalat mesterségesen csökkenti a RTX3000-res sorozatú GPU-k szállításait, annak ellenére hogy a Samsungtól számára elkülönített gyártókapacitással nincs probléma és egyéb ellátási problémákkal sem küzdenek.
Mielőtt nekilátnánk a híreknek, szeretnénk köszönetet mondani szponzorainknak, partnereinknek és adományozóinknak!
Nagyon köszönjük hozzájárulásukat és támogatásukat! Köszönet illeti mindazokat az embereket is, akik ötleteikkel, támogatásukkal vagy más módon segítenek minket és mindazoknak, akik mellékprojektekkel, más felhasználók megsegítésére fordított idővel segítik közösségünket.
Linux Mint 20.2 „Uma”
A hónap legnagyobb híre a Linux Mint 20.2 „Uma” közelgő kiadása. Reméljük, hogy június közepéig elkészül a BETA verzió.
Először az LMDE -et adtuk ki. Ez az összes fejlesztést, amelyet a Linux Mint 3-mal adtunk ki (HDT, indítási javítás, rendszerjelentések, nyelvbeállítások, HiDPI és grafikai fejlesztések, új indítási menük, Celluloid, Gnote, Drawing, Cinnamon 4.4, Xapp állapotjelző ikonok, stb.) egy továbbfejlesztett Debian 10-es csomagbázison felül fogja bemutatni.
Néhány funkciót, amelyek hiányoztak az LMDE 3-ból, szintén portoltunk a Linux Mintból. A telepítő jobb kinézetet kapott, és ugyanazt a diavetítést, mint ami az ubiquity-ben van:
Az NVIDIA kiadta az NVIDIA 570 grafikus illesztőprogram bétaverzióját Linux, FreeBSD és Solaris rendszerekhez, amely számos új funkciót és teljesítménybeli fejlesztést tartalmaz.
2025. január 16-án az NVIDIA biztonsági frissítést (és bejelentést) adott ki a Linux-hoz és a Windows-hoz készült GPU-kijelző-illesztőprogramjához, amely egy olyan súlyos hiba javítását tartalmazza, amelyet a fenyegető szereplők többek között kódfuttatásra és jogosultságnövelésre használhatnak ki.
Az NVIDIA hivatalosan is bemutatta a várva várt GeForce RTX 50 „Blackwell” szériát a 2025-ös CES-en, mely komoly előrelépést ígér a grafikus kártyák teljesítményében. Az eddig kiszivárgott információk nagy részét megerősítették a CES 2025 keynote során, ahol a vállalat vezetője, Jensen Huang kiemelte az új széria erősségeit.
A 2025-ös CES rendezvényen nemcsak a HDMI 2.2 specifikációt mutatták be, hanem a VESA is bejelentette az új DisplayPort 2.1b szabvány érkezését. Az új verzió számos fejlesztést kínál, különösen az adatátviteli sebesség és a kábelek teljesítménye terén, miközben továbbra is biztosítja a visszafelé kompatibilitást.
2025. január 6-án a CES rendezvényen jelentette be a HDMI Forum az új HDMI 2.2 specifikációt, amely az év első felében válik elérhetővé a HDMI 2.x szabvány elfogadóinak számára. Az új verzió komoly technikai fejlesztéseket hoz, de továbbra is megőrzi a szigorú licencpolitikát, amely az előző verzióknál is jellemző volt.
A Rusticl, a Mesa projekt Rust alapú OpenCL illesztőprogramja, hamarosan jelentős előrelépést tesz a megosztott virtuális memória (SVM, Shared Virtual Memory) támogatásában, amely több GPU-gyártó hardvere között is működik majd. Karol Herbst, a Red Hat fejlesztője, aki a Rusticl fejlesztésének élvonalában áll, izgalmas híreket osztott meg erről a fejlesztésről.
A Collabora bejelentette, hogy az NVK nevű nyílt forráskódú Vulkan grafikus illesztőprogramja immár teljes mértékben megfelel a Vulkan 1.4 grafikus API legfrissebb követelményeinek. Ez az áttörés fontos mérföldkő a Mesa grafikus keretrendszer és az NVIDIA hardverek támogatásában.
A Mesa projekt fejlesztője, Dylan Baker bejelentette a Mesa 24.3.1 verzió kiadását. Ez a legújabb stabil verzió hibajavításokat tartalmaz, és ajánlott frissítés a Mesa 24.2 felhasználók számára. Új funkciók ezúttal nincsenek, mivel ezek a jövőre érkező Mesa 25 első kiadásában várhatók.
Letölthető az OBS Studio legújabb, 31.0-s verziója számos új funkcióval és fejlesztéssel érkezik. Ez a népszerű, nyílt forráskódú, ingyenes szoftver a videórögzítés és élő közvetítés terén jelentős újításokat hoz mind GNU/Linux, macOS, mind Windows platformokon. Az új kiadás főbb újdonságai közé tartozik az NVIDIA elmosási szűrő és a háttér elmosása, valamint számos további fejlesztés a teljesítmény és a funkcionalitás terén.
Az NVIDIA kiadta a GNU/Linux, FreeBSD és Solaris rendszerekhez készült NVIDIA 565.77-ös, zárt tulajdonosi grafikus eszközvezérlő illesztőprogramját, amely számos újdonságot tartalmaz. Az NVIDIA új grafikus illesztőprogramja, amely a „Production Branch” legfrissebb stabil verziója azoknak a felhasználóknak készült, akik a stabilitást helyezik előtérbe.