A Valve forradalma és a Linux Gaming fejlődése

kami911 képe

Az elmúlt öt évben egy új korszak vette kezdetét a videojáték-iparban és a Linux gaming terén is, amikor a Valve bejelentette a Proton nevű projektjét. A Proton egy emulációs réteget nyújt a Linux operációs rendszerek alá, amely lehetővé teszi a Windows alapú játékok futtatását anélkül, hogy szükség lenne különösen összetett beállításokra vagy kompromisszumokra. A projekt augusztusban ünnepli ötödik születésnapját, és azóta is forradalmi változásokat hozott a Linux gaming világába.

A Proton történelme és főbb állomásai

A Valve Corporation, amely ismert a Steam játékplatformról és a Half-Life sorozatról, 2018 augusztusában jelentette be a Proton projektet. A cél az volt, hogy a Steam játékokat és egyéb Windows alapú alkalmazásokat minél egyszerűbben és megbízhatóbban lehessen futtatni Linux operációs rendszereken. Ehhez a Valve a Wine és a Vulkan technológiákra épített, és egy átmeneti réteget hozott létre a Windows API és a Linux rendszer között.

Az első kiadások során a Proton főként a Steam játékokat támogatta, és folyamatosan frissítették, hogy egyre több játékot támogasson, és a kompatibilitást javítsa. A D3DVK (Direct3D to Vulkan) nevű projekt is bekerült a képbe, hogy a DirectX alapú játékokat Vulkan API-re alakítsa át, ami tovább javította a teljesítményt és a kompatibilitást.

A Proton életútjának első jelentős mérföldköve a 3.7 verzió volt, amely komolyan megnövelte a támogatott játékok számát és javította a játékélményt. Ezt követően számos verzió és frissítés jelent meg, amelyek még tovább finomították a Proton teljesítményét és kompatibilitását.A Protonnak számos verziója jelent meg az elmúlt öt év során, mindegyik újabb verzióval új funkcionalitásokat, javításokat és támogatott játékokat hozva. Az alábbiakban néhány főbb verziót és azokban található újdonságokat foglalom össze:

  • Proton 3.7 (2018. augusztus): Az első hivatalos verzió a Protonnak. Jelentős lépés volt előre a Windows játékok Linuxon való futtatásában, de még számos kompatibilitási probléma volt.

  • Proton 3.16 (2019. január): Ebben a verzióban bekerült a D3DVK projekt, ami segítette a DirectX alapú játékok átalakítását Vulkan API-re. Ez javította a teljesítményt és a kompatibilitást.

  • Proton 4.2 (2019. március): Az újítások között volt a Steamworks integráció, ami lehetővé tette a Steam játékok multiplayer és egyéb szolgáltatásainak használatát. További DirectX 11 és 12 játékok váltak támogatottá.

  • Proton 5.0 (2020. február): A Proton egyik legjelentősebb verziója. Ebben a verzióban bevezették az úgynevezett "esync" támogatást, ami javította a játékok teljesítményét. Továbbá a DirectX 11 és 12 támogatás is jelentősen fejlődött.

  • Proton 5.13 (2020. július): Ez a verzió támogatást adott a Windows 7-es játékokhoz is, valamint jelentős teljesítménynövekedést hozott DirectX 9 és 10 játékok esetében.

  • Proton 6.0 (2021. január): A Proton 6.0-ban jelentős DirectX 11 és 12 fejlesztések történtek, és bevezették az új "Proton Experimental" ágat, amelyben a legújabb fejlesztések és javítások tesztelhetők.

  • Proton 6.3 (2021. április): A verzióhoz hozzáadták az FSR (FidelityFX Super Resolution) támogatást, amely lehetővé tette a játékosok számára, hogy az AMD által kifejlesztett upscaling technológiát alkalmazzák.Megjelent a DLSS (Deep Learning Super Sampling) támogatás, ami NVIDIA grafikuskártyákkal működő játékok esetén javította a grafikai teljesítményt.

  • Proton 7.0 (2022. február): Az újítások között szerepelt az EasyAntiCheattámogatás beépítése és a H264 videók lejátszása is.

  • Proton 8.0 (2023. április): A továbbfejlesztett vkd3d-Proton-nak köszönhetően, még több DirectX 12-es játék futtatható hibamentesen, az nvapi is számos új játékot támogat.

Ezen verziók csak néhány példa a Proton folyamatos fejlődéséből és az újításokból, amelyek a projekt életútja során történtek. Fontos megjegyezni, hogy a fejlesztések és újítások folyamatosak, és a Proton továbbra is az újabb játékok támogatásán és a teljesítmény javításán dolgozik.

A Proton szerepe és haszna

A Proton egy olyan eszköz, amely kiterjedt követelmények és beállítások nélkül teszi lehetővé a Windows játékok futtatását Linux rendszereken. Ennek eredményeként a Linux operációs rendszert használó játékosok már nem szorulnak kettős telepítésre, virtualizációra vagy más komplikált megoldásokra. Egyszerűen telepíthetik a Steamet, és a támogatott játékokat egyetlen kattintással elindíthatják.

A Proton által a Linux gaming élmény jelentősen javult. Már nem kell kivárni, hogy a játékfejlesztők külön Linux verziót hozzanak létre egy adott játékhoz, ami sokszor elkerülte a Linux felhasználókat. Emellett a Proton közössége is aktívan részt vesz a játékok kompatibilitásának javításában, és az új verziókkal folyamatosan bővül a támogatott címek listája.

Hozzászólások

Amióta elkezdtem foglalkozni

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve

Amióta elkezdtem foglalkozni újra a linuxal, az első kérdés bennem is az volt, hogy oké, de játszani tudok-e majd. Nem gyakori jelenség, de azért még szoktam, jelentős a steam gyűjteményem is. Amúgy nem tökéletes még mindig a megoldás, és valószínűleg még egy ideig nem is lesz. Az hogy a linuxos játékosok száma folyamatosan emelkedik, úgy érzem viszi tovább annyira a dolgot,  ( nem mellékesen a steamdeck, amibe jelentős pénzt ölt a steam ) hogy egyszer csak átszakadjon az a gát ... :) Én a windows 11 kapcsán kezdtem el alternatívákat keresni, és nagyon nem bántam meg. Viszont óriási szerepe lenne a különböző médiáknak, hogy terjedjen a hír, igenis lehet már linuxon játszani !

Én ahol lehet, azóta térítek :D