A Wine 11 Windows-kompatibilitási réteg következő nagy kiadása felé haladva elérhetővé vált az első Release Candidate (RC) verzió, amely az alapját képezi a Valve Protonnak, így várhatóan a Proton 11 is a jövő évben érkezik. Az első RC kiadás fő újdonságai közé tartozik a Mono motor 10.4.0-ra való frissítése, a Unicode CLDR 48 szerinti locale adatok naprakészsége, valamint a TWAINDSM modul 64-bites rendszerekhez a szkennerek támogatására.
A Wine projekt friss, 10.20-as kiadása több fontos hibajavítást és fejlesztést hoz azok számára, akik Linux vagy macOS alatt futtatnak Windows-alkalmazásokat. A mostani kiadás különösen a modern játékok kompatibilitását érinti kedvezően, miközben stabilitási és felhasználói élménybeli fejlesztéseket is kapott.
A Proton 10 hatalmas frissítése után újabb jó hír érkezett a Linux játékosok számára: a Valve, a Proton ernyője alatt fejlődő, a Direct3D 12-hez szánt, a Vulkan alkalmazásrétegre épült projekt, a VKD3D-Proton kiadta a 3.0 verzióját. A VKD3D-Proton-t a Valve Proton használ a Windows játékok Linuxon történő futtatásához.
A Wine Project tovább finomítja a Windows-alkalmazások futtatását Linux és macOS rendszereken. A Wine 10.19 verzió számos fontos fejlesztést hoz, köztük az újraelemzési pontok (reparse points) támogatását, a modern WinRT-kivételkezelés bővítését, valamint több tucat hibajavítást a játékok és alkalmazások kompatibilitásának javítása érdekében. A Wine – amely a Windows-alkalmazások futtatását teszi lehetővé Linuxon és macOS-en – kiadta a 10.19-es verziót, amely a stabil 10.x sorozat karbantartási frissítésének számít.
A Bottles legújabb, 52.1-es verziója immár elérhető, és számos hasznos fejlesztést hoz a Linux-felhasználók számára. Ez a nyílt forráskódú alkalmazás a Wine alapjaira épül, és célja, hogy egy felhasználóbarát grafikus felületen keresztül könnyítse meg a Windows programok és játékok futtatását Linux alatt.A kiadás egyik legfontosabb újdonsága a játékmenet-időmérés (playtime tracking) bevezetése.
A Wine Project kiadta a Wine 10.18-as verzióját, amely számos teljesítménybeli és kompatibilitási fejlesztést hoz a Linux és macOS felhasználók számára. Az új kiadás különösen az OpenGL és Vulkan integráció, a WoW64 alrendszer, valamint a modern Windows-alkalmazások támogatása terén kínál jelentős előrelépést. A Wine 10.18 egyik legfontosabb újdonsága az OpenGL memória leképezésének (OpenGL memory mapping) bevezetése Vulkan segítségével a WoW64 (Windows-on-Windows 64-bit) üzemmódban. Ez a megoldás különösen a vegyes 32 és 64 bites alkalmazások esetében javítja a grafikus teljesítményt és a stabilitást. A Vulkan használata révén az OpenGL-munkafolyamatok hatékonyabban kezelhetők, ami folyamatosabb megjelenítést és kisebb CPU-terhelést eredményez.
Az utóbbi években a Linux játékplatformmá válása látványos fejlődésen ment keresztül, és most már a statisztikák is alátámasztják ezt: a ProtonDB adatai szerint a Windows-játékok futtathatósága Linux alatt rekordmagasságot ért el.
A Bottles legújabb, 51.25-ös verziója megérkezett, és bár ezúttal csak kisebb frissítésről van szó, a fejlesztők több fontos javítást és finomhangolást is beépítettek. A népszerű, Wine alapú, nyílt forráskódú eszköz célja továbbra is az, hogy könnyen használható grafikus felületen keresztül segítse a Windows-alkalmazások és -játékok futtatását Linux alatt. A verzió legfontosabb újdonsága az st (simple terminal) támogatás bevezetése.
A Wine 10.17-es verziója számos fontos újítást hozott, amelyek javítják a Windows-alkalmazások Linuxon való futtatásának élményét. A legnagyobb változás, hogy az OpenGL renderelés alapértelmezett módja az EGL-re (angolul: Embedded-System Graphics Library) vált, felváltva a korábbi GLX-et. Ez a változás a grafikus teljesítmény és a kompatibilitás javítását célozza meg a modern rendszereken. Emellett a Wine-Mono, a Microsoft .NET Framework nyílt forráskódú implementációja, 10.3-as verzióra frissült. A COMCTL32 könyvtárat is szétválasztották v5 és v6 modulokra, ami elősegíti az újabb Windows felhasználói felületek jobb kezelését. További fejlesztések közé tartozik az ANSI ODBC illesztőprogramok jobb támogatása és a FreeBSD rendszeren a CPU-információk pontosabb kezelése. A kiadás 17 hibajavítást is tartalmaz, többek között a Metro 2033, a Free Virtual Keyboard és az INSIDE alkalmazásokkal kapcsolatos problémák orvoslásával.
A Valve közzétette a legfrissebb Steam Hardware & Software Survey eredményeit 2025. szeptemberre vonatkozóan. A számok ezúttal is érdekes képet mutatnak a különböző operációs rendszerek, CPU-k és GPU-k elterjedtségéről, és jól látszik, hogy a Linux továbbra is lassan, de biztosan növeli részesedését a játékosok körében. Amint azt a dedikált Steam Tracker rendszeren is látni lehet, a Linux felhasználói aránya a Steam-en már tartósan 2,5% felett van, és szinte folyamatos növekedést látunk.
A Wine 10.16 egyik legfontosabb fejlesztése az NTSync támogatásának véglegesítése. Ez a mechanizmus egy új, a Linux 6.14-ben bevezetett kernelmodult használ, amely a Windows NT szinkronizációs primitívjeit képes natívan kezelni. A cél: jobb teljesítmény és kompatibilitás több szálas alkalmazások (különösen játékok) esetén. A támogatás még nem teljes, de az ehhez szükséges előkészítő foltok most már bekerültek a kódba, és a teljes funkció a következő hónapokban várható.
Az NTSYNC driver bevezetése nagy lépés a Windows-játékok Linux alatti teljesítményének javítása felé. Amint a hiányzó javításokat és funkciókat beépítik, a játékosok komoly teljesítményjavulásra számíthatnak. Ez újabb lendületet adhat a Linux-alapú játékrendszerek és a Proton népszerűségének, lehetővé téve a Windows-platformon elérhető játékok szélesebb körű támogatását. Az NTSYNC-hez kapcsolódó fejlesztések beépítése kulcsfontosságú lesz a jövőbeni Linux-kiadások számára, és a Linux-közösség reménykedik, hogy a következő verziókban már teljes mértékben működőképes lesz. Az NTSYNC célja, hogy a Windows NT szinkronizációs mechanizmusait hatékonyabban emulálja Linux alatt, ami kulcsfontosságú a Windows-játékok sima futtatásához Wine vagy Proton környezetben. Az ilyen szinkronizációs primitívek pontos implementációja drámai teljesítményjavulást hozhat, különösen játékok esetében.
A Wine Project legújabb karbantartási kiadása, a 10.15-ös verzió, ismét közelebb hozza a Windows-alkalmazások zökkenőmentes futtatását Linuxon és macOS-en. A frissítés főként Unicode-kompatibilitást, nagyobb archívumtámogatást és számos hibajavítást hoz, amelyek régóta fennálló problémákat szüntetnek meg.Az egyik legfontosabb újdonság, hogy a Wine Unicode karaktertáblái frissültek a 17.0.0-s verzióra, így a rendszer a legújabb Unicode-szabvány szerint működik.
A Linux operációs rendszeren futó játékok világa dinamikusan fejlődik, és ebben a folyamatban a DXVK kulcsszerepet játszik. Ez a szoftveres réteg teszi lehetővé, hogy a Windows-játékok gond nélkül fussanak a Linuxon, kihasználva a modern Vulkan API előnyeit. A legújabb, 2.7.1-es verzió egy kisebb karbantartási frissítésnek tűnhet, de a benne rejlő javítások és optimalizációk jelentős előrelépést hoznak, különösen a régebbi DirectX 9-es (D3D9) címek esetében.