
Egy holland autó, amely forradalmasította a közlekedést: 1958. február 7-én mutatták be az Amszterdami Autószalonon a holland DAF 600 modellt, amely első ránézésre egy átlagos kisautónak tűnhetett. Azonban volt benne egy forradalmi újítás: ez volt az egyik első megfizethető árú személyautó, amely automata váltóval rendelkezett.A DAF 600-ban a gyártó saját fejlesztésű Variomatic váltója működött, amely egy folyamatosan változó áttételű sebességváltó (CVT – continuously variable transmission) volt. Ez a rendszer nemcsak egyszerűbb vezetést tett lehetővé, hanem a fokozatmentes áttételezés révén egyenletes gyorsulást biztosított, ami akkoriban ritkaságnak számított.Bár a DAF 600 önmagában nem volt különösebben figyelemre méltó modell, az általa bevezetett technológia később széles körben elterjedt. A folyamatosan változó áttétel elvét ma is használják különféle modern autókban, különösen a hibrid és kis fogyasztású városi modellekben.
A kisautók aranykora és egy elfeledett holland versenyző
Az 1950-es évek a kis családi autók fellendülését hozták Európában. Olaszországban megszületett a Fiat 500, Franciaországban a Citroën 2CV és a Renault 4CV, míg Németországban a VW Bogár hódított. A Német Demokratikus Köztársaság (NDK) is előállt saját megoldásaival, mint a Sachsenring P70 Zwickau és később a Trabant P50. A legtöbb felsorolás azonban elfelejti Hollandiát, pedig ott is született egy hasonló kisautó: a DAF 600.
A DAF története: a pótkocsiktól az autókig
A vállalat alapítója, Hub van Doorne, 1928-ban hozta létre gépgyárát Eindhovenben, ahol eleinte kovácsolási és hegesztési munkákat végzett a Philips mérnöki csoport és a belvízi hajózás számára. Később félpótkocsikhoz kezdtek buszkarosszériákat gyártani. A nagy gazdasági világválság hatására az új irányokat kellett keresniük. Így alakult meg 1932-ben a "Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek" (DAF – Van Doorne pótkocsiüzeme). A cég 1936-tól kezdve saját teherautókat gyártott, a második világháború alatt pedig csak katonai vontatókat készített. A háború után a DAF azonnal felismerte a lakosság növekvő mobilitási igényét, ezért az 1950-es évek közepén elkezdte egy négyüléses kisautó fejlesztését. Az első terveket 1957-ben mutatták be, majd 1958 februárjában, az Amszterdami Autószalonon debütált a DAF 600.
A DAF 600 műszaki érdekességei
A DAF 600 neve a lekerekített hengerűrtartalomra utalt: a két hengeres négyütemű boxermotor pontosan 590 cm³-es volt, és 15 kW (20 LE) teljesítményt nyújtott, ami 90 km/h végsebességet tett lehetővé. Ami azonban igazán egyedivé tette, az a Variomatic nevű folyamatosan változó áttételű (CVT) váltó.
A DAF 600 az első sorozatgyártású autó volt, amely folyamatosan változó áttételű (CVT) váltót kapott. Bár hasonló rendszereket már a 20. század elején is fejlesztettek, a DAF volt az első, amely tömeggyártásban alkalmazta ezt a technológiát. A Variomatic egyedülálló módon külön hajtotta meg a két hátsó kereket, mivel két tengelyen két állítható kúpos tárcsa (variátor) szabályozta a fokozatmentes áttételt.
A váltó működésének érdekességei:
- Nem voltak hagyományos fokozatok, mint egy kézi vagy automata sebességváltóban.
- A rendszer centrifugális kuplunggal és vákuumos áttételmódosítással működött.
- Technikailag hátramenetben is ugyanolyan sebesség elérhető volt, mint előremenetben.
Ez utóbbi furcsa adottság vezetett a "hátrameneti versenyek" (reverse nonsense races) népszerűségéhez, amelyek sok DAF 600 életét követelték az évek során.
A DAF kisautók evolúciója
A DAF 600 után 1963-ban megjelent a "Daffodil", majd a DAF 30 és 750, amelyek már nagyobb motorral készültek. Ezekből fejlődött ki a DAF 31, majd a DAF 32, amit a DAF 33 követett. A nagyobb méretű modellek között a DAF 44 és a Michelotti által tervezett DAF 55 is népszerűvé vált. Az utolsó DAF személyautó, a DAF 66, 1972 és 1975 között volt gyártásban, mígnem a vállalat személyautó üzletágát eladták a Volvónak.
A DAF 600 és utódai előremutató műszaki megoldásaikkal kitűntek a korszak kisautói közül. Bár a Variomatic váltó csak kevés autógyártónál terjedt el, a modern CVT technológia alapelveit még ma is használják. A holland kisautó így méltán tarthat igényt a figyelemre a Fiat 500, a VW Bogár és a Citroën 2CV mellett, mint az 1950-es és 1960-as évek egyik leginnovatívabb kisautója.
