történelem

kami911 képe

Primo számítógépre készült alkotások versenye

Az idei Primo játékverseny eredményei megszülettek, ahol régi, magyar fejlesztésű számítógépre, a PRIMO-ra készült játékokat értékeltek. A megmérettetésen több nosztalgikus alkotás versengett, melyek a retro játékélményt és a kreatív megoldásokat helyezték előtérbe. Íme a végeredmény:

  1. Kildu kobold kalandjai (Nickmann Studio)
    Ez az alkotás nyerte el a közönség tetszését. A játékosnak Kildu a koboldként kell meglelnie új otthonát. A kobold kalandjai már több platformon is elérhetőek.

kami911 képe

Tegyünk valamit a játékok megőrzéséért

Végképp eltörölni, talán ez lenne a mottója a játékiparnak, ahol a kevésbé sikeres, vagy éppen a zeniten túl lévő játékokat a kiadók egyszerűen csak elindíthatatlanná tesznek. Vagy azért, mert készült a játékból egy új, vagy legalábbis felújított változat, vagy mert a kiszolgálók üzemeltetési költsége megjelenik egy pénzügyi kimutatásban és már nem termeli ki a játék a megfelelő összeget.

LinuxMintHungary képe

Primo 40: Kísérlet a piac meghódítására

Kedves Barátunk!

Örömmel meghívunk téged a Primo 40 rendezvényére, amely egy igazi történelmi és technikai kaland lesz. Gyere és emlékezzünk együtt vissza a magyar számítástechnika hőskorára, és egyik magyar fejlesztésű számítógép 40. születésnapja alakalmából, amely egy kísérlet volt a piac meghódítására.

Időpont: 2024. május 10. (péntek)

Helyszín: 1111 Budapest, Kende utca 13-17.

kami911 képe

A telefonos tárcsázás fejlődése: a forgótárcsától a nyomógombos billentyűzetig

1963. november 18-án a Bell Telephone új korszakot nyitott a telefontechnológiában: bemutatta az első elektronikus nyomógombos készülékeket, amelyeket Carnegie és Greensburg, Pennsylvania lakói számára tett elérhetővé. A nyomógombos telefonok forradalmasították a telefonálást, és ezzel együtt bevezették a dual-tone multi-frequency (DTMF) technológiát, amelyet ma Touch-Tone néven ismerünk. Az új készülékek lehetővé tették, hogy a hagyományos tárcsázás helyett gombnyomással lehessen számokat beütni. Ez nemcsak gyorsabbá, hanem kényelmesebbé is tette a hívások kezdeményezését.

kami911 képe

Nagyon patent ez az új egér

1970. november 17-én Douglas Engelbart megkapta a szabadalmat az első számítógépes egérre, amely jelentős előremutató fejlesztés a modern számítástechnika történetében. Az eszköz mára a mindennapi számítógépes munkavégzés alapvető részévé vált, de története érdekes technológiai és piaci fordulatokat rejt.

kami911 képe

A vákuumcső feltalálása

1904. november 16. – John Ambrose Fleming amerikai szabadalomért folyamodott az általa „oszcillációs szelepként” (oscillation valve) emlegetett találmányára, amely az első vákuumcsőként is ismert. A vákuumcső közel ötven évig alapvető szerepet játszott az elektronikai technológia fejlődésében, amíg a tranzisztor kifejlesztése át nem vette helyét. Fleming találmánya korszakalkotó fejlesztésként vonult be az elektronika történetébe, jelentőségét azóta is kiemelkedőként tartják számon.

kami911 képe

A mikroprocesszor-kor hajnalán

1971. november 15-én az Intel 4004 megjelenésével elkezdődött a mikroprocesszorok korszaka. Ez az esemény nemcsak az elektronikai ipar fejlődését gyorsította fel, hanem megteremtette az alapokat a személyi számítógépek későbbi forradalmához.

kami911 képe

Retro: Az Intel hibát javít

Egy héttel azután, hogy hírek láttak napvilágot a Pentium processzorok egy részében felfedezett hibáról, az Intel 1997. november 14-én kiadott egy szoftveres megoldást, amely operációs rendszerek számára nyújtott kerülőutat az úgynevezett „F0 hiba” elkerülésére. Egy nagyon specifikus, érvénytelen műveletet továbbítva a hibás processzoroknak azok lefagytak, amely a számítógép és minden futó program lefagyását eredményezte.

kami911 képe

Az első víz alatti távírókábel

A világ első működő víz alatti távírókábelét a brit távírómérnök, John Watkins Brett és testvére, Jacob Brett fektették le. A kábel az angliai Dover és a franciaországi Calais városát kötötte össze, az Angol-csatorna legkeskenyebb pontjánál haladva. Ezzel az 1851. november 13. létrejövő kapcsolattal vált lehetővé a közvetlen kommunikáció London és Párizs között.

kami911 képe

Az Ethernet megszületése

Robert Metcalfe és David Boggs fejlesztése nyomán először 1973. november 11-én működött Ethernet hálózat. Az Ethernet a Xerox PARC kutatási projektjéből indult ki, és azóta az üzleti és otthoni hálózatok alapértelmezett szabványává fejlődött.

kami911 képe

Ez az az X!

A német fizikusprofesszor, Wilhelm Conrad Röntgen (1845-1921) egy kísérlete során rábukkant arra a jelenségre, amit később „X-sugaraknak” nevezett el. 1895. november 8-án épp elektromos kisülési csövekkel végzett kísérleteket, amikor észrevett az üzemeltetett kisülési cső mellett, fekete kartonpapírban tárolt fényképezőlemezeken előhívásuk után meg nem magyarázható foltok látszottak. Elkezdte vizsgálni ennek okát.

kami911 képe

A Microsoft és IBM szerződésének jelentősége a PC-iparág történetében

1980. november 6-án a Microsoft és az IBM hivatalosan megállapodott arról, hogy a Microsoft operációs rendszert fejleszt az IBM PC számára. Ez az üzleti lépés, amely akkoriban kis jelentőségűnek tűnhetett, alapvetően átalakította a számítástechnika jövőjét, és megalapozta a PC-korszakot.

kami911 képe

Boldog 20. születésnapot Firefox!

20 évvel ezelőtt, 2004. november kilencedikén jelent meg a Firefox 1.0. Akár most töltötte le a Firefoxot, akár a kezdetek óta velünk van, Ön is fontos szerepet játszik abban, hogy jobb hellyé tegyük az internetet. A történelem során a Mozilla egyedülálló szerepet játszott a szabad szoftverek népszerűsítésében, és nagyban hozzájárult a Linux sikeréhez is. Ennek kapcsán érdemes elolvasni a Firefox fordulatos megszületését és fejlődését bemutató cikket.

kami911 képe

Az Inkscape 21 éves lett – Boldog születésnapot!

Az Inkscape 21 éve nyújt ingyenes, nyílt forráskódú megoldást a professzionális vektorgrafikus tervezéshez. Ünnepeljük együtt ezt a mérföldkövet, és ismerjük meg röviden a szoftver történetét és fejlődését.

kami911 képe

A Midway sztori

A Midway Games egykor az amerikai játékipar egyik legismertebb fejlesztő és kiadó cége volt, amely számos klasszikus játék megalkotásáért és kiadásáért felelt. A cég 1958-ban alakult Chicagóban, és kezdetben játékgépek és különféle szórakoztató eszközök gyártásával foglalkozott. Az 1970-es években azonban áttértek az akkor új és forradalmi videojátékokra, ezzel a modern játékipar meghatározó szereplőjévé váltak.

Oldalak

Feliratkozás RSS - történelem csatornájára