történelem

kami911 képe

A Z3: az első programozható számítógép születése Konrad Zuse műhelyéből

1941. május 12-én a német mérnök, Konrad Zuse bemutatta a Z3 nevű számítógépét, amelyet ma széles körben a világ első teljesen működőképes, programozható számítógépének tartanak. Bár nem volt elektronikus, hanem elektromechanikus felépítésű, a Z3 korszakalkotó mérnöki teljesítmény volt, és alapköve lett a modern számítástechnika történetének.

kami911 képe

A mesterséges intelligencia győzelme: Deep Blue legyőzi Garri Kaszparov-ot

1997. május 11-én történelmet írt a mesterséges intelligencia, amikor az IBM által fejlesztett Deep Blue nevű számítógép legyőzte a regnáló sakkvilágbajnokot, Garri Kaszparovot egy hatjátszmás tornán. Ez volt az első alkalom, hogy egy számítógép mérkőzés formájában felülmúlta az emberi sakkvilág legjobbját.

kami911 képe

VisiCalc: Az első táblázatkezelő, amely üzleti eszközzé tette a személyi számítógépet

1979. május 11-én a West Coast Computer Faire rendezvényen mutatták be először privát körben a VisiCalc nevű szoftvert, amely a világ első elektronikus táblázatkezelőjeként forradalmasította az irodai számítástechnikát. A bemutatót Daniel Bricklin (Harvard MBA hallgató) és Robert Frankston (programozó) tartották.

kami911 képe

A vezeték nélküli világ kezdete: Marconi és a rádiószületés napja

1894. május 10-én egy fiatal olasz feltaláló, Guglielmo Marconi sikeresen továbbított rádióhullámokat közel 1,2 kilométer (háromnegyed mérföld) távolságra – ezzel megszületett a vezeték nélküli kommunikáció (wireless) technológiája, amely alapjaiban változtatta meg a világ információáramlását és a modern távközlést.

kami911 képe

Tux, a pingvin, aki meghódította a világot

1996. május 9-én Linus Torvalds, a Linux operációs rendszer megalkotója egy levelezőlistán közzétette az elképzelését arról, hogyan is nézzen ki a rendszer hivatalos logója. Így született meg a Tux nevű pingvin, amely azóta is a szabad szoftveres közösség egyik legismertebb és legkedveltebb szimbóluma.

kami911 képe

A szárazelem feltalálása

1886. május 8-án szabadalmat kapott Németországban Dr. Carl Gassner, aki megalkotta az első igazán használható szárazcellás (dry cell) elem. Ez az újfajta elem nemcsak forradalmasította az elektromos eszközök használatát, hanem megalapozta a zseblámpa, a hordozható rádiók és számos egyéb mindennapi eszköz létrejöttét is.

kami911 képe

Ne állj alá: a Kozmosz-482 csapódik ma a Földbe

Az Európai Űrmegfigyelési és Követési Szolgálat (EU SST) fokozott figyelemmel kíséri a Kozmosz–482 nevű szovjet leszállóegység Földre történő irányítatlan visszatérését. A 1972. március 31-én, Bajkonur-ból indított űreszköz a Vénusz elérésére lett tervezve, de végül Föld körüli pályán rekedt. Most, több mint fél évszázaddal később, a több száz kilogrammos, hőálló fémburkolattal ellátott kapszula hamarosan beléphet bolygónk légkörébe.

kami911 képe

Az IBM 704 bemutatása – Egy legendás gép születése

1954. május 7-én az IBM bejelentette az IBM 704 Data Processing System-et, amely a világ első tömeggyártásban készült számítógépe volt hardveres lebegőpontos aritmetikával. Ez a technikai újítás óriási előrelépést jelentett a számítástechnika korai időszakában, és az IBM 704 mély nyomot hagyott a számítógépek történetében, mielőtt 1960. április 7-én végleg leállították volna a gyártását.

kami911 képe

Az első amerikai az űrben

1961. május 5-én Alan Bartlett Shepard Jr., a NASA egyik első, úgynevezett „Mercury Hetes” (Mercury Seven) űrhajósa lett az első amerikai, aki az űrbe jutott, amikor egy tizenöt perces szuborbitális repülést hajtott végre a Mercury program keretében, a Freedom 7 nevű kapszulában. A rakéta, amely Shepardot az űrbe juttatta, egy Redstone típusú hordozórakéta volt. Shepard 115 mérföldes (kb. 185 kilométeres) magasságot ért el, és körülbelül öt perc súlytalanságot tapasztalt meg.

kami911 képe

A belső nézetű játékok úttörője: Wolfenstein 3D

1992. május 5-én a világ videójáték-kultúrája gyökeresen megváltozott. Az id Software ekkor adta ki a Wolfenstein 3D című játékot, amely a maga korában úttörőnek számított, és máig a belső nézetes lövöldözős játékok (first-person shooter, FPS) egyik legmeghatározóbb mérföldköveként tartják számon. Bár technikailag nem ez volt az első FPS, ez a játék népszerűsítette igazán a műfajt.

kami911 képe

A szerelem fáj: az ILOVEYOU vírus világhódítása

2000. május 4-én a világ számítógép-felhasználói egy látszólag ártalmatlan e-mailt kaptak, amelynek tárgya egyszerűen ennyi volt: „ILOVEYOU” (szeretlek). Kevesen sejtették, hogy e romantikus üzenet mögött a világtörténelem egyik legpusztítóbb számítógépes vírusának kódja rejtőzik.

kami911 képe

Commodore: egy korszak vége és egy utolsó esély

1995. május 4-én a német Escom AG vállalat felvásárolta a csődbe ment Commodore Electronics nevét, szabadalmait és szellemi tulajdonát. A Commodore a nyolcvanas évek egyik legikonikusabb számítógépgyártója volt, olyan legendás gépekkel, mint a Commodore 64 vagy az Amiga sorozat. A felvásárlás reményt keltett a márka újjáélesztésére, de a korábbi dicsőség sajnos nem tért vissza.

kami911 képe

Anno: megalakul a Dell számítógépgyártó vállalat

1984. május 3-án egy tehetséges texasi egyetemista, Michael Dell, forradalmasította a személyi számítógépek forgalmazását: megalapította a Dell Computer Corporation nevű vállalatot, amelyet kezdetben saját kollégiumi szobájából irányított. Az innovatív, közvetlen megrendeléses (direct-to-order) üzleti modelljével a Dell néhány éven belül a világ egyik legnagyobb számítógépgyártójává vált.

kami911 képe

Anno: az első tömeges kéretlen reklámlevél – a spam születése

1978. május 3-án került sor a digitális kommunikáció történetének egyik legmeghatározóbb, ám akkoriban negatív fogadtatásban részesült eseményére: Gary Thuerk, a Digital Equipment Corporation (DEC) marketingképviselője elküldte az első ismert kéretlen reklám-e-mailt az ARPANET hálózaton keresztül. Ez a levél ma már az első spamként vonult be az informatika történetébe, jóval azelőtt, hogy a "spam" kifejezés megszületett volna.

kami911 képe

A „Zöldszemű egér” színre lép – az első Microsoft Mouse bemutatása

1983. május 2-án a Microsoft bemutatta saját fejlesztésű számítógépes egerét az IBM és IBM-kompatibilis személyi számítógépekhez. Bár elsőre nem aratott hatalmas sikert, a Microsoft Mouse fontos mérföldkövet jelentett a grafikus felhasználói felületek (GUI) korszakának hajnalán. A két zöld gombbal ellátott periféria beceneve a „zöldszemű egér” lett, ami nemcsak külső megjelenésére, hanem a Microsoft Apple iránt érzett irigységére is utalhatott.
 

Oldalak

Feliratkozás RSS - történelem csatornájára