Az első telefonkönyv megjelenése – A távközlés új korszakának kezdete

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

1878. február 21-én a New Haven Telephone Company kiadta az első telefonkönyvet, amely mindössze huszonegy nevet tartalmazott. Ma már elképzelhetetlen lenne az élet telefonkönyvek vagy digitális névjegyzékek nélkül, de hogyan indult ez az egész? Hogyan fejlődött a telefonhasználat az első telefonkönyv megjelenésétől napjainkig? A telefon, amelyet Alexander Graham Bell találmánya hozott el a világ számára, az 1870-es évek végére még igencsak újdonságnak számított. New Haven városában, Connecticut államban 1877-ben kezdődött meg a telefonhálózat kiépítése, és egy évvel később, 1878 februárjában a helyi telefonvállalat kiadta az első nyilvántartást a telefonnal rendelkező előfizetőkről.

A könyv mindössze huszonegy nevet tartalmazott, és nem szerepeltek benne telefonszámok, mivel akkoriban a telefonhálózat kézi kapcsolással működött – a felhasználók a telefonközpontot hívták, és az operátor kapcsolta őket a kívánt előfizetőhöz.

A telefonkönyvek elterjedése és fejlődése

A telefonhálózatok gyors bővülésével a telefonkönyvek is egyre terjedtek. Az 1880-as évektől kezdve a nagyobb városokban több száz, majd több ezer név szerepelt ezekben a kiadványokban. A telefonszámok megjelenésével az előfizetők könnyebben elérhették egymást, ami jelentősen növelte a telefonhasználat hatékonyságát.

A 20. században a telefonkönyvek minden háztartás alapvető eszközévé váltak, és két fő részből álltak:

  • Fehér oldalak (White pages), amelyek a magánszemélyek telefonszámait tartalmazták.
  • Sárga oldalak (Yellow pages), amelyek a vállalkozások és szolgáltatók listáját tartalmazták.

A telefonkönyvek aranykora a 20. század végéig tartott, amikor a mobiltelefonok és az internet térhódítása miatt egyre inkább digitális megoldások vették át a szerepüket.

Ma már szinte mindenki digitálisan tárolja a telefonszámokat, és az online telefonkönyvek, valamint az okostelefonok névjegyzékei felváltották a nyomtatott kiadásokat. Bár a klasszikus telefonkönyvek szerepe mára csökkent, az első New Haven-i kiadvány fontos mérföldkő volt a kommunikáció fejlődésében. Gondoljunk csak bele: az első telefonkönyv mindössze huszonegy nevet tartalmazott, míg ma egy átlagos mobiltelefonban több száz névjegy is szerepelhet. Ez is jól mutatja, milyen hatalmas fejlődésen ment keresztül a telekommunikáció az elmúlt több mint 140 év alatt.

Magyarországon is sokái volt telefonkönyv. Emlékszem még a Matáv vaskos kiadványira. A magyar Telekom oldalán ez áll: 

2023. márciustól a Magyar Telekom megszüntette a telefonkönyv terjesztését mind nyomdai mind elektronikus változatban (CD-n), a telefonkönyvek utoljára 2022. február 1. és március 31. között voltak átvehetők. A tavaly, illetve korábban megjelent könyvekből készlettel nem rendelkezünk, így azokból kérésre sem tudunk példányt biztosítani Előfizetőinknek.

Telefonkönyv helyett az alábbi helyettesítő szolgáltatásokat javasoljuk:

Díjmentesen

  • az online tudakozó szolgáltatások, pl: Telekom online tudakozó
  • internetes keresők által nyújtott szolgáltatások

Fizetős szolgáltatással

  • Belföldi egyetemes tudakozó 11800 hívószámán 165 Ft/db hívásdíjjal
  • Belföldi tudakozó 11818-as hívószámán 220 Ft/db hívásdíjjal
  • Tudakozó Plusz 11824-es hívószámán 300 Ft/perc hívásdíjjal