
1947. április 19-én a New York-i Rockefeller Plaza területén található NBC televízió stúdiójában (Studio 3H) bemutatták az első működőképes Zoomar zoomobjektív prototípusát. Az esemény mérföldkőnek számított a televíziós technológia fejlődésében, hiszen a későbbiekben ez az eszköz vált az első kereskedelmi forgalomba került és sikeres zoomobjektívvé. A lencse megalkotója Dr. Frank G. Back volt, akinek találmányát Jerry Fairbanks film- és televíziós producer, valamint befektető segítette eljuttatni a piacra. A Zoomar márkanevet viselő objektív lehetővé tette, hogy a kamerák folyamatosan és mechanikusan váltsanak látószöget, anélkül hogy objektívet kellett volna cserélni vagy a kamera pozícióját megváltoztatni.
A Zoomar-lencsét még ugyanabban az évben a Paramount stúdió is alkalmazta, amikor a 1947-es baseball-világbajnokságot (World Series) forgatták híradós felhasználásra. Ez a lépés nemcsak a filmiparban, hanem különösen a sportesemények televíziós közvetítése terén jelentett nagy előrelépést. A zoom lehetősége sokkal dinamikusabb képkivágásokat, változatosabb nézőpontokat, és jobb élményt biztosított a nézők számára.
A technológia gyorsan elterjedt: az évtized végére az Egyesült Államok televíziós csatornáinak mintegy egyharmada már rendelkezett Zoomar-lencsékkel. A televíziózás ekkor robbanásszerűen fejlődött, és az új technológiák – köztük a zoomobjektív – lehetővé tették a költséghatékonyabb, de mégis látványos műsorgyártást.
Az 1950-es évek közepére, amikorra már százával indultak új televíziós csatornák az Egyesült Államokban, a Zoomar-lencse már szinte szabvánnyá vált: 1957-re több mint a tévétársaságok fele rendelkezett ilyen eszközzel.
Miért volt forradalmi a Zoomar-lencse?
A zoomobjektívek (angolul zoom lenses) képessé tették a televíziós és filmes operatőröket arra, hogy:
- változtassák a kép látószögét objektívcsere nélkül,
- zökkenőmentes közelítéseket és távolításokat hajtsanak végre élő adásban,
- drágább többkamerás beállítások helyett olcsóbban, egy kamerával dolgozzanak.
Ez a technológiai újítás alapjaiban formálta át a televíziós közvetítések műfaját – különösen a sportközvetítések, híradók és élő események esetén vált nélkülözhetetlenné.
