Vulkan 1.1 kompatibilitás ARM Mali GPU-kon

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

A PanVK a Collabora által fejlesztett nyílt forráskódú Vulkan grafikus meghajtó (driver), amely az ARM Mali Midgard és Bifrost architektúrájú GPU-khoz készült. Ez a meghajtó a híres Mesa grafikus stack részeként érhető el, amelyet számos Linux-alapú operációs rendszer használ grafikus megjelenítéshez. A PanVK egy alacsony szintű grafikus API-t valósít meg, a Vulkan szabvány szerint, amely hatékonyabb párhuzamos feldolgozást, több CPU mag kihasználását, valamint nagyobb teljesítményt tesz lehetővé a grafikai és számítási műveletek során. A Collabora korábban a Panfrost nevű OpenGL-meghajtót készítette ugyanazon GPU-khoz, a PanVK ennek Vulkan-alapú megfelelője.

A Vulkan 1.1 kompatibilitás jelentősége

2025 áprilisára a PanVK elérte a Vulkan 1.1 verzióval való hivatalos megfelelést (conformance), méghozzá az ARM Mali-G610 GPU esetében. A megfelelőség elismerését az Arm vállalat nyújtotta be, amely szoros együttműködésben állt a Collabora fejlesztőivel a tesztelés és validáció során. A megfelelőségi tesztelés a Mesa 25.0.2 verziójával történt, és lefedi mind a 32 bites (armhf), mind a 64 bites (aarch64) ARM architektúrákat. Ez a fejlesztés lehetővé teszi, hogy a PanVK képes legyen egyre több Vulkan-alapú játékot és alkalmazást futtatni a jelenleg piacon lévő ARM-alapú eszközökön – például olcsó okostelefonokon, táblagépeken és okos tévéken.

A jövő: Vulkan 1.2 és azon túl

A Collabora fejlesztői nem állnak meg a Vulkan 1.1 szintnél. Máris dolgoznak azon, hogy a PanVK megfeleljen a Vulkan 1.2 specifikációnak is, sőt, hosszabb távon céljuk elérni a Vulkan 1.3 és 1.4 verziók szerinti megfelelést is. Ez biztosítja, hogy a Linux-alapú rendszerek ARM platformon is versenyképes grafikai teljesítményt nyújthassanak.

A PanVK fejlesztésének háttere és a támogatott GPU-k

A PanVK fejlesztése nagyjából négy évvel ezelőtt indult, párhuzamosan a Panfrost OpenGL-meghajtóval. A cél az volt, hogy a felhasználók választhassanak OpenGL és Vulkan API-k között az ARM GPU-kon. A fejlesztés során a Collabora közösségi és vállalati partnerek segítségét is igénybe vette, köztük az Arm vállalatét. A PanVK már támogatást nyújt az újabb ARM V10 architektúrájú GPU-khoz, mint a Mali-G610 és a Mali-G310, amelyek az ARM Valhall architektúrájának első generációs képviselői. A meghajtó továbbra is fejlődik, és célja a teljes, produkciós környezetben is használható funkcionalitás elérése.

A Vulkan 1.1 megfelelőség elérése azt jelenti, hogy az ARM Mali GPU-val szerelt Linux eszközökön egyre több grafikai alkalmazás – például játékok, grafikai programok vagy számításintenzív alkalmazások – fog megbízhatóbban és gyorsabban működni. Ez különösen fontos az olcsó, energiahatékony ARM-alapú eszközök számára, amelyek gyakran limitált erőforrásokkal rendelkeznek.

A Mesa-ról

A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.