A Valve közzétette a 2025. júniusi Steam hardver- és szoftverfelmérés adatait. A Linux játékosok aránya ezúttal enyhe visszaesést mutat, ugyanakkor a SteamOS és Arch-alapú disztribúciók továbbra is tartják, sőt erősítik pozíciójukat.
A Wine és Linux alatt futó Windows-játékok teljesítményének egyik kulcseleme, a DXVK legújabb, 2.7-es verziója most vált elérhetővé, és számos fontos újítással, hibajavítással, valamint játékkompatibilitási fejlesztéssel érkezik. A DXVK egy olyan Vulkan-alapú implementáció, amely a Direct3D 9, 10 és 11 API-kat fordítja le Vulkanra, így lehetővé téve, hogy a Windows-játékok hatékonyan fussanak Linuxon, főként a Wine vagy Proton környezetekben.
Két új NVIDIA Linux 64 bites illesztőprogram jelent meg biztonsági és kompatibilitási frissítésekkel: a 570.169 és a 575.64 verziók. Mindkettő javítja a pre-Turing GPU-kon fellépő kernelhiba lehetőségét és a 32 bites x86 alkalmazások összeomlását glibc alatt, a 575.64 pedig pluszban orvosolja az Xwayland alatti üres megjelenítési hibát egyes egypufferes GLX alkalmazásoknál.
A DXVK 2.6.2 verzió elérhetővé vált. Ez a frissítés a Vulkan-alapú D3D9, D3D10 és D3D11 implementációt tartalmazza Linuxhoz és Wine-hoz, több játékhoz kapcsolódó hibajavításokkal és kompatibilitási fejlesztésekkel. A DXVK 2.6.2 több mint két hónappal a 2.6.1 verzió után jelent meg, és az alábbi játékokhoz kínál javításokat:
Az NVIDIA közzétette a 575-ös verziószámú grafikus illesztőprogramját, amely a legújabb „new-feature” (újdonságokat tartalmazó) fejlesztői ág Linux, BSD és Solaris rendszerekhez. Ez a kiadás számos jelentős újdonságot és hibajavítást kínál, különösen a Wayland és XWayland környezetek, valamint notebook GPU-kezelés terén.
A Collabora nyílt forráskódú Vulkan meghajtója, a PanVK, mostanra elérte a Vulkan 1.1 verzió szerinti hivatalos megfelelést az ARM Mali-G610 grafikus processzoron. Ez nemcsak a szabad szoftveres grafikus technológiák számára jelent áttörést, hanem az ARM-alapú eszközök körében is új lehetőségeket nyit a modern grafikai alkalmazások és játékok előtt.
Szóval a nagy zöld gépezet — tudod, az az NVIDIA nevű csodagyár — kidobta a legújabb csomagot a linuxos haveroknak. Beta verzió, haver, vagyis még nyers, mint egy punk koncert!
Két hónappal a 2.5.3-as verzió után megérkezett a DXVK 2.6-os kiadása, amely jelentős fejlesztéseket hoz a Linuxon Wine vagy Proton segítségével futtatott Windows-játékokhoz. A legnagyobb újdonság, hogy az Nvidia Reflex támogatást kapott a D3D11 játékokban, feltéve, hogy azok a Proton Experimental verzióján futnak, és az Nvidia illesztőprogramja támogatja a VK_NV_low_latency2 funkciót.
A Mesa 25.1 verziójában, amely a következő negyedévben jelenik meg, jelentős változás lép életbe az NVIDIA Turing és újabb generációs GPU-kat használó felhasználók számára. Ha valaki a Nouveau nyílt forráskódú illesztőprogramot alkalmazza, akkor a rendszer automatikusan a Zink-et fogja használni az NVK-n keresztül az OpenGL számára, nem pedig az eddig megszokott NVC0 Gallium3D illesztőprogramot.
Az NVIDIA kiadta legújabb Linux grafikus illesztőprogramját, a 570.124-es verziót, amely több hibajavítást és teljesítménybeli fejlesztést tartalmaz. Az új verzió már letölthető, és különösen ajánlott azok számára, akik a lehető legjobb támogatást szeretnék biztosítani GPU-juk számára.
A Vulkan 1.4.306 verziója a grafikus és számítási API szokásos frissítésének számít. A kiadás nemcsak néhány hibajavítást és dokumentációs pontosítást tartalmaz, hanem két új kiterjesztést is bemutat: VK_EXT_external_memory_metal és VK_KHR_video_maintenance2.
Az új kiterjesztések bemutatása
VK_EXT_external_memory_metal
Ez a kiterjesztés az Apple Metal memóriamegosztásának javítását célozza meg.
Az NVIDIA kiadta az NVIDIA 570 grafikus illesztőprogram béta verzióját Linux, FreeBSD és Solaris rendszerekhez, amely számos új funkciót és teljesítménybeli fejlesztést tartalmaz.
Megjelent a DXVK 2.5.3, a Vulkan-alapú D3D9, D3D10 és D3D11 implementáció harmadik karbantartó kiadása Linux és Wine rendszerekhez. Az új verzió számos játékhoz nyújt fejlesztéseket és hibajavításokat, amelyek tovább javítják a kompatibilitást és a teljesítőképességet.
Megjelent a Steam legújabb, 20242. decemberi hardver- és szoftverfelmérése, amely szerint a Linux felhasználói aránya továbbra is emelkedő tendenciát mutat, így minden idők legmagasabb pontján van, valószínűleg a Steam Deck és a SteamOS felemelkedésének köszönhetően.
A DXVK legújabb, 2.5.2-es verziója új javításokat és optimalizációkat hozott, amelyek még hatékonyabbá teszik a Windows-játékok futtatását Linuxon. A frissítés számos népszerű játékhoz kínál kompatibilitási fejlesztéseket és problémamegoldásokat.