Az Intel ANV nyílt forráskódú Vulkan driver végre támogatja a VK_KHR_pipeline_binary kiterjesztést, amely lehetővé teszi, hogy az alkalmazások közvetlenül hozzáférjenek a pipeline bináris adataihoz, megkerülve a Vulkan beépített pipeline cache mechanizmusát. Ennek köszönhetően a fejlesztők saját caching stratégiát valósíthatnak meg, ami hatékonyabb pipeline cache-kezelést tesz lehetővé, és csökkenti az újragenerálás idejét.
Ha AMD grafikus kártyát használ Linux alatt, jó hír érkezett a Indiana Jones and the Great Circle játékhoz: a Mesa 26 kiadásával a játék jelentős teljesítménynövekedést fog kapni, különösen azoknak, akik eddig laggokkal és akadozással küzdöttek.
A Khronos Group bejelentette a Vulkan 1.4.330 verzióját, amely ezúttal több apró specifikációs javítást és pontosítást, valamint öt új kiterjesztést (extension) hoz a modern, alacsony szintű grafikus és számítási API-hoz. Bár a kiadás elsősorban karbantartási jellegű, az új kiterjesztések révén több fontos fejlesztés érkezett, amelyek mind a teljesítményt, mind a fejlesztői rugalmasságot növelik.
A nyílt forráskódú grafikus könyvtárak világában most hétvégi meglepetésként Karol Herbst, a Red Hat mérnöke és a Rusticl vezető fejlesztője, egy Mesa merge request-et nyújtott be egy új projekt, a CLUDA számára. Ez a kezdeményezés egy compute-only meghajtót valósít meg, amely a Gallium3D API-t építi az NVIDIA CUDA driver API-ra.
Az AMD bejelentette, hogy beszünteti az AMDVLK nyílt forráskódú Vulkan drivert, és a jövőben a Mesa-alapú RADV lesz a hivatalosan támogatott Linux felhasználói driver a modern AMD grafikus kártyákhoz. A változás a Linux játékosok és fejlesztők számára hosszú távon stabilabb és következetesebb Vulkan-támogatást ígér.
Hosszú ideig párhuzamosan létezett a VDPAU (Video Decode and Presentation API for Unix) és a VA-API (Video Acceleration API) a Linux világában, ám most hivatalosan is lezárult egy korszak. A Mesa fejlesztői eltávolították a VDPAU támogatását a Gallium3D kódbázisból, ezzel végleg a VA-API vált az elsődleges videógyorsítási megoldássá a nyílt forráskódú grafikus alrendszer számára.
Az Open-Source R300 meghajtó legújabb frissítése két évtizedes Radeon grafikus kártyák számára hozott új OpenGL kiterjesztéseket. A GL_ATI_meminfo és GL_NVX_gpu_memory_info kiterjesztések révén a felhasználók részletesebb betekintést nyerhetnek a GPU memóriahasználatába, javítva ezzel a játékok és alkalmazások teljesítményének kezelését. Az új funkciók a Mesa 25.3-devel verzióban érhetők el, és az R300 Gallium3D meghajtóban érhetők el.
A Mesa 25.2.1 nemrég megjelent, és a Mesa 25.2 első pontkiadása a főként hibajavításokra és néhány, a Mesa 25.3-devel fejlesztői ágából visszaportolt változtatásra összpontosít.
A RADV Vulkan Video új fejlesztéssel bővült, amely lehetővé teszi az intra-refresh kódolást a videófeldolgozás során, javítva ezzel a hibabiztonságot és a sávszélesség-hatékonyságot. A munkát David Rosca, aki nyáron hivatalosan is csatlakozott az AMD-hez, végezte, folytatva korábbi tevékenységét a Linux alatti nyílt forráskódú videó gyorsítási képességek fejlesztésében, beleértve a RADV Vulkan Videót is.
A Vulkan 1.4.325 verzió pénteken jelent meg, és egy fontos újdonságot hozott: a VK_KHR_shader_untyped_pointers kiterjesztést, amely lehetővé teszi a típus nélküli mutatók (untyped pointers) használatát a shaderekben. A kiterjesztés a SPIR-V SPV_KHR_untyped_pointers bővítményre épül, és alternatívát kínál az eddigi szigorúan típushoz kötött mutatókkal szemben. A típus nélküli mutatók lényege, hogy a shader-kód átértelmezheti (reinterpretálhatja) a memóriában tárolt adatokat és atomi műveleteket anélkül, hogy a változó deklarált adattípusához kellene ragaszko
Megérkezett a Mesa25.2 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A 2025-ös év harmadik jelentős frissítése, amely tovább bővíti a Vulkan és OpenGL támogatásokat, valamint több fontos fejlesztést és hibajavítást tartalmaz.
A Linuxos nyílt forráskódú grafikus driverek világában fontos mérföldkőhöz érkeztünk: Marek Olšák, az AMD ismert fejlesztője sikeresen befejezte és időben beolvasztotta a Next Gen Geometry (NGG) fejlesztéseket a Mesa 25.2 soron következő kiadásába. Az NGG célja, hogy a modern AMD RDNA architektúrájú GPU-k még jobb teljesítményt nyújtsanak OpenGL és Vulkan alatt a Linux rendszereken.