Izgalmas teljesítményjavítás érkezett a nyílt forráskódú Windows-kompatibilitási rétegbe

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

A Wine projekt – amely egy népszerű kompatibilitási réteg, lehetővé téve a Linux- és macOS-felhasználók számára Windows-alkalmazások futtatását – hivatalosan kiadta a Wine 10.7-es verzióját, amely a stabil 10.x sorozat hetedik karbantartási frissítése. A Wine 10.7 kiadása egy komoly teljesítményoptimalizálással jelentkezett, amely különösen a .NET-alapú játékok és alkalmazások memóriakezelését gyorsítja jelentős mértékben. A fejlesztést a CodeWeavers mérnöke, Paul Gofman vezette, és a változtatás hatása már most érezhető számos program futása során Linuxon. 

A Wine (Wine Is Not an Emulator) egy nyílt forráskódú kompatibilitási réteg (compatibility layer), amely lehetővé teszi Windows-alkalmazások és -játékok futtatását Linuxon, macOS-en és más Unix-szerű rendszereken, valódi Windows-emuláció nélkül. A projekt több mint 30 éve fejlődik, és számos modern játék és irodai alkalmazás futtatásához elengedhetetlen alternatívát kínál, különösen Proton (Steam Play) keretrendszeren belül. A Wine 10.7, a kéthetente megjelenő fejlesztői kiadás legújabb verziója, 2025. május 3-án látott napvilágot.

Teljesítménynövelés: UFFD (User Fault FD) támogatás a "write watch" optimalizálására

A kiadás legérdekesebb újdonsága a User Fault FD (UFFD) rendszerhívás bevezetése, amely jelentős gyorsulást hoz bizonyos memóriafigyelési (write watches) műveleteknél. Ezeket az eljárásokat főként a .NET Core szemétgyűjtő (garbage collector) és memóriakezelő algoritmusai használják – különösen játékok vagy erőforrásigényes alkalmazások futtatása során.

Paul Gofman fejlesztő így fogalmazott a Wine Gitbe beküldött merge request megjegyzésében:

„A fejlesztés elsődleges célja a teljesítményjavítás volt. Az eredeti probléma a Streets of Rage 4 játék kapcsán merült fel, amelynek egyes pályái Windows alatt szinte azonnal betöltődtek, míg Wine alatt akár 1–1,5 percig is eltarthattak. A különbség oka a .NET Core memóriakezelésében rejlik, különösen a write-watch lapok miatt, amelyekhez való hozzáférés lassú volt. Bár azóta javult a helyzet a játék vagy a .NET Core frissítése miatt, a különbség még mindig érzékelhető: az új kóddal 1,5–2 másodpercre csökkent a töltési idő a 6–8 másodperc helyett.”

A fejlesztés jelentősége túlmutat egyetlen játékon, mivel a .NET alapú alkalmazások teljesítménye általánosan javulhat ezzel a módszerrel.

További újdonságok a Wine 10.7-ben

A teljesítménynövelés mellett az alábbi fejlesztések is bekerültek:

  • Támogatás a lebegőpontos (Float) formátumok konvertálásához a WindowsCodecs komponensben.
  • További munkálatok a PDB (Program Database) háttérrendszeren, amely a Windows debug információkat kezeli.
  • 14 ismert hiba javítása, többek közt a következő szoftverekhez: WinAmp, HeidiSQL, Native Access, valamint játékok, amelyek eddig nem kapták meg a billentyűzet bemenetet virtuális asztal módban.

Forráskód és telepítés

A frissített forráskód innen tölthető le. A különböző disztribúciókhoz számos bináris csomag érhető el a WineHQ letöltési oldaláról. A dokumentáció a WineHQ dokumentációs oldalán érhető el.

Az újdonságok teljes listája a bejelentésben található.

Letöltés és telepítés

Megtalálható magyar nyelven a Súgó-ban: Wine

További disztribúciókhoz szánt csomagok

  • Ubuntu - WineHQ bináris csomagok: Ubuntu aktuális kiadások
  • Debian - WineHQ bináris csomagok: Debian aktuális kiadások
  • Fedora - WineHQ bináris csomagok: Fedora aktuális kiadások
  • macOS - WineHQ bináris csomagok: macOS 10.8 és újabbakhoz.
  • Továbbiak

 

Jó borozást!