
1903. június 16-án Henry Ford megalapította azt az autógyártó céget, amely örökre megváltoztatta a közlekedést – és a világ iparát. A Ford Motor Company első sikerei nem voltak maguktól értetődőek, de a kitartás és az innováció végül forradalmat hozott. Henry Ford tíz befektető támogatásával és mindössze 28 000 dolláros tőkével bejegyezte a Ford Motor Company nevű vállalatot. Az autógyártás Detroitban, a Mack Avenue egyik átalakított gyárépületében indult meg, ahol korábban szekereket gyártottak. Ez volt Ford harmadik kísérlete arra, hogy sikeres autógyártó céget hozzon létre. A kezdeti idők rendkívül nehezek voltak: a vállalat pénzügyi tartaléka a legelső gépkocsi eladásáig alig 300 dollárra zsugorodott. Az áttörés mégis megérkezett.
A Model T – az autó, amely mindenkié lett
A cég később a Ford Model T megalkotásával vált igazán ismertté. Ez a modell nemcsak egy termék volt, hanem a tömeggyártás szimbóluma, és az autót az átlagember számára is elérhetővé tette. A Model T sikere példátlan volt: egyes időszakokban az összes forgalomban lévő autó fele Ford volt.
A Model-T, amelyet „Bádog Bözsinek” is neveztek, az autótömeggyártás szimbólumává vált. Az új gyártási módszer nemcsak az autóipart, hanem számos más iparágat is megváltoztatott, bevezetve az automatizálás és az ipari termelés modern elveit. Ez az újítás megteremtette a modern tömegtermelés alapjait, és a Model-T Ford az első olyan autó lett, amely sok család számára is megfizethetővé vált, ezáltal forradalmasítva a közlekedést. A tömegtermelés érdekében Henry Ford először alkalmazta Frederick Winslow Taylor futószalagos gyártási módszerét. Ez hihetetlen termelékenységnövekedést eredményezett: Kevesen tudják, hogy a Model-T Ford, amely az autógyártás történetében mérföldkőnek számít, magyar vonatkozással is bír. Henry Ford tervezőcsapatának tagjai között két magyar mérnök, Galamb József és Farkas Jenő is helyet kapott. Az ő mérnöki tehetségük és innovációjuk jelentős szerepet játszott az autó megtervezésében és a gyártási folyamat hatékonyságának növelésében.
A Model T bevezetése után Ford tökéletesítette a futószalagos gyártás (assembly line) módszerét, amely forradalmasította nemcsak az autóipart, hanem az egész modern gyártástechnológiát. Az 1910-es évek közepére a Ford termelési rendszere és munkaszervezése világszerte követendő példává vált.
A Ford T-modell 1908 és 1927 között összesen több mint 15 millió példányban készült el, így a korszak legnépszerűbb járművévé vált. Egyszerűsége, megbízhatósága és alacsony karbantartási igénye különösen az amerikai középosztály számára tette vonzóvá. 1914-ben, a futószalagos gyártás bevezetésének évében egyetlen T-modell előállítása mindössze 93 percet vett igénybe. 1914-ben a Ford több autót gyártott, mint a világ összes többi autógyártója együttvéve. Az éves gyártási csúcs 1925-ben elérte a kétmillió darabot, amit csak 1972-ben tudott túlszárnyalni a Volkswagen a Bogár modelljével.
Az árak a felszereltségtől függően 700 és 800 dollár között mozogtak. Az új gyártási technológiáknak és Ford forradalmi újításainak köszönhetően az autó előállítási költsége 1925-re mindössze 240 dollárra csökkent. Ekkorra napi 9-10 ezer jármű gördült le a gyártósorról. A T-modell volt az első olyan személyautó, amelyet egyszerre több gyárban is gyártottak, és amelyhez széles körű cserealkatrész-ellátást biztosítottak. Az autók eladását egy kiterjedt kereskedelmi hálózat tette lehetővé, amely hozzájárult a jármű globális sikeréhez és a modern autókereskedelem megalapozásához.
Bár széles körben ismert a modell jelentősége, kevesen tudják, hogy ebből a típusból készült összkerékhajtású (4x4-es) változat is, amely még jobban kibővítette felhasználási lehetőségeit.
Több mint autógyártás
A Ford Motor Company a 20. század egyik legmeghatározóbb ipari szereplőjévé vált. Nemcsak autókat gyártott, hanem újfajta gondolkodásmódot is elhozott az üzleti világba: a magasabb bérekkel és a rövidebb munkaidővel Ford új modellt teremtett a munkáltatói felelősségvállalásban is.
