Tegyünk valamit a játékok megőrzéséért

kami911 képe

Végképp eltörölni, talán ez lenne a mottója a játékiparnak, ahol a kevésbé sikeres, vagy éppen a zeniten túl lévő játékokat a kiadók egyszerűen csak elindíthatatlanná tesznek. Vagy azért, mert készült a játékból egy új, vagy legalábbis felújított változat, vagy mert a kiszolgálók üzemeltetési költsége megjelenik egy pénzügyi kimutatásban és már nem termeli ki a játék a megfelelő összeget. A játékosok, akik anno kifizették a játékért szabad szemmel jól látható összeget, pedig joggal elégedetlenek, mert nosztalgiázva elindítanák a beszerzett játékot, amelynek már csak hűlt helyét találják a játékaik virtuális polcán, vagy csak az a szerver hiányzik, amely ellenőrzési kapuként húzott fel a fejlesztőcég, hogy védje az illegális használattól termékét. Évekkel később azonban a digitális hagyományőrzés egyre nehezebbé válik a fentiek miatt, és míg a régebbi játékok fizikai adathordozóról kisebb-nagyobb szenvedés árán elindíthatóak, addig fiatalabb társaikat a fenti módon ette meg a digitális rozsda. Éppen ezért indult egy aláírásgyűjtes az Európai Unióban, ahol a videojátékok távoli letiltásának és a digitális termékek elavulásának megakadályozása érdekében, egy rendkívül fontos és aktuális kérdést vet fel a játékipar és a fogyasztói jogok területén. Az alábbiakban összefoglalom a főbb pontokat és az indítvány célkitűzéseit:

Célkitűzések

  1. Funkcionalitás megőrzése: Az indítvány célja, hogy a videojátékok, amelyeket az Európai Unióban értékesítenek vagy licencelnek, mindig működőképes állapotban maradjanak, ha a kiadó megszünteti a támogatást. Ez biztosítaná, hogy a vásárlók hozzáférjenek a játékokhoz anélkül, hogy azok távoli letiltásra kerüljenek.

  2. Távoli leállítás megakadályozása: Az indítvány meg akarja akadályozni, hogy a kiadók távolról leállítsák a videojátékokat anélkül, hogy a vásárlóknak ésszerű módot biztosítanának arra, hogy a játék tovább működjön.

  3. Jogosultságok és monetizáció: Az indítvány nem kívánja megváltoztatni a videojátékok tulajdonosi jogait vagy monetizációs jogait. Nem vár el pénzügyi forrást a kiadótól a játékok támogatására, ha azok már nem érhetők el, csak azt, hogy a játékok működőképes állapotban maradjanak.

Indítvány Alapjai

  • Fogyasztói Jogok: Az indítvány hivatkozik az Európai Unió Alapjogi Chartájának 17. cikkére, amely kimondja, hogy senkit nem lehet megfosztani a tulajdonától anélkül, hogy törvényes feltételek mellett, közérdekből, és méltányos kártalanítást kapna. Az indítvány célja, hogy megvédje a vásárlókat attól, hogy a kiadók távolról letiltsák a játékokat, így megszűnik a vásárlók jogszerű tulajdonjoga.

  • Fogyasztói Védelem: Az indítvány az Európai Unió TFEU 169. cikkére is hivatkozik, amely a fogyasztói érdekeinek és védelmük biztosítására vonatkozó kötelezettségeket tartalmaz. Ezen cikkek értelmében az uniós intézményeknek magas szintű fogyasztói védelmet kell biztosítaniuk, ami az ilyen gyakorlatokkal szembeni fellépést is magában foglalja.

Digitális Megtartás

A digitális tartalmak megőrzése érdekében, különösen a videojátékok esetében, az aláírásgyűjtés rávilágít arra a problémára, hogy sok játék nem működik, miután a kiadó megszünteti a támogatást. Ez a gyakorlat nemcsak a vásárlók jogait sérti, hanem a videojátékok történeti értékét és kulturális örökségét is veszélyezteti. Erre jól rávilágít a www.gamesindustry.biz tavalyi összeállítása, ahol a 184 milliárd dolláros játékipar felét uraló mobilos játékoknál fel sem merül a fizikai adathordozó lehetősége, és már a jelen konzolgenerációból is kikopott ez a lehetőség is. De még a PC-s, és a régi konzolos vásárlások zöme is inkább a digitális üzletekben történik meg napjainkban, annak kényelmessége, és esetleg a kedvezőbb ára okán. Ez a számok nyelvén azt jelenti, hogy a PC-s piac 99%-a és a konzolos gépek 83 százalékához már digitálisan kerülnek megvásárlásra a játékok, addig fizikai adathordozó már csak 1 és 17 százaléknyi játék esetén kerül a dobozba. Lehet ezt a forgalmat is csak az exkluzív dobozos tartalom és összeállítás, vagy a polcra helyezhetőség generálja, vagy a dobozos játékoknak tulajdonított másik erény, a játékok későbbi értékesítésének lehetősége.

Ez az indítvány jelentős lépés lehet a videojátékok és más digitális termékek jövőbeni védelme érdekében, biztosítva, hogy a fogyasztók ne veszítsék el vásárolt termékeik hozzáférhetőségét a kiadók döntései miatt. Az európai intézmények és törvényhozók válaszai ezen indítványra hosszú távú hatással lehetnek a digitális termékek piacára és a fogyasztói jogok védelmére.

Amennyiben egyetértetek a petíció céljával, azt itt tudjátok aláírni.

De siessetek, mert már csak 2025 július 31-ig lehet ezt megtenni, addig kell összejönni az egymillió aláírásnak.