NVK nyílt forráskódú NVIDIA illesztőprogram Vulkan 1.4 kompatibilitást ért el

kami911 képe

A Vulkan 1.4 API-t a Khronos csoport a héten mutatta be, amely új követelményeket és fejlesztéseket hozott az adatstreamelés és valós idejű renderelés területén. Az új szabvány garantálja a 8K felbontás támogatását akár nyolc külön render célzónával, valamint a karbantartási kiterjesztések, például a VK_KHR_maintenance6 natív támogatását. Ezek a fejlesztések kulcsfontosságúak a magas teljesítményű alkalmazások, például játékok és professzionális grafikai munkafolyamatok számára.

Az NVK Vulkan 1.4 kompatibilitása már a Mesa 25.0-ba került be, amely várhatóan 2025 elején jelenik meg. Ez biztosítja, hogy az NVIDIA hardverekkel kompatibilis Mesa illesztőprogramok azonnal támogatják a legújabb szabványt.

NVK: Folyamatos fejlődés 2024-ben

A 2024-es év során az NVK jelentős fejlesztéseken ment keresztül, amelyek közé tartozik:

  • D3D11 emuláció a DXVK segítségével: Lehetővé teszi a Direct3D 11 alapú alkalmazások futtatását Vulkan-alapú környezetben.
  • OpenGL 4.6 támogatás a Zink-en keresztül: Modern OpenGL alkalmazások futtatása Vulkan-nal kompatibilis rétegen keresztül.
  • VKD3D-Proton támogatás D3D12 emulációhoz: Direct3D 12 játékok és alkalmazások futtatása Vulkan API használatával.

Fejlesztési tervek 2025-re

Bár az NVK számos területen jelentős előrelépést ért el, még hiányoznak bizonyos nagyobb funkciók, például a sugárkövetés (ray tracing) és a legújabb NVIDIA hardverek támogatása. A Collabora tervei között szerepel, hogy 2025-ben kiemelt figyelmet fordítanak ezekre a területekre, valamint az illesztőprogram teljesítményének további javítására.

Az NVK fejlesztése jól illeszkedik a Mesa közösség hosszú távú céljaihoz, amelyek között mindig is kiemelt helyet foglalt el a Vulkan API gyors és naprakész támogatása. A Mesa történelme során számos Vulkan verzió esetében az első napos implementációk közé tartozott, és ez a hagyomány most is folytatódik. Az NVK és a Vulkan 1.4 támogatásával a nyílt forráskódú grafikus rendszerek új lehetőségeket kínálnak az NVIDIA hardverek használóinak, miközben tovább erősítik a nyílt forráskódú megoldások szerepét a grafikai szoftverek piacán.

„Ezzel folytatódik a Mesa hosszú története, amely a Vulkan funkciókat gyorsan használatba veszi, és elérhetővé teszi a felhasználóknak. Amikor a Vulkan 1.0 2016-ban megjelent, a nulladik napi Vulkan 1.0 implementációk első adagjában az egyik meghajtó az Intel új ANV Mesa meghajtója volt. Azóta minden Vulkan-kiadás több Mesa-illesztőprogramot is tartalmazott a nulladik napi implementációk között”

– mondta Faith Ekstrand, a Collaboara mérnöke.