Kaszparov visszavág… legalábbis részben

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

2003. február 7-én a sakkvilág egyik legnagyobb alakja, Garry Kaszparov ismét összemérte tudását egy számítógéppel. Az ellenfél ezúttal a Deep Junior nevű sakkszoftver volt, amely az akkori legfejlettebb mesterséges intelligenciával működött. A mérkőzés döntetlennel zárult, így Kaszparov részben visszaszerezte a tekintélyét, amelyet 1997-ben veszített el, amikor vereséget szenvedett az IBM Deep Blue nevű szuperszámítógépétől. Bár a döntetlen nem jelentett egyértelmű győzelmet az emberi elme számára, Kaszparov mégis megmutatta, hogy az emberi intuíció és stratégiai gondolkodás képes felvenni a versenyt a mesterséges intelligenciával. A hatjátszmás mérkőzés során mindkét fél megmutatta erősségeit: míg a Deep Junior hatalmas számítási kapacitásával villámgyorsan átlátta a lehetőségeket, addig Kaszparov kreatív megoldásokkal és pszichológiai érzékkel próbálta túljárni a gép eszén. Ez az összecsapás egy korszak végét és egy új kezdetét is jelentette a sakk világában. A számítógépek egyre erősebbek lettek, és néhány évvel később már emberi nagymesterek sem tudták legyőzni őket. Ennek ellenére Kaszparov teljesítménye bebizonyította, hogy az emberi gondolkodás nem csupán számítási sebességen múlik, hanem kreativitáson, intuíciókon és mély megértésen is, amelyet a mesterséges intelligencia még nem tudott teljesen utánozni.