
Ahogy azt 10 hónapja írtuk már: Tegyünk valamit a játékok megőrzéséért! A videojátékok rajongói és fogyasztói egyre hangosabban lépnek fel az ellen, hogy a fejlesztők és kiadók eltávolítsák az általuk már megvásárolt játékokat. A „Stop Killing Games” fogyasztói mozgalom, amelyet eredetileg a YouTuber Accursed Farms indított el, napjainkra nemcsak hatalmas népszerűségre tett szert, hanem fontos eredményeket is elért mind az Egyesült Királyságban, mind az Európai Unióban. Cikkünkben bemutatjuk, milyen okok vezettek ehhez a kezdeményezéshez, milyen eredményeket értek el eddig, és milyen változásokat várhatunk a jövőben a videojátékok megőrzésével kapcsolatban.
Mi is a „Stop Killing Games” mozgalom?
A „Stop Killing Games” egy fogyasztói kezdeményezés, amelynek célja, hogy megakadályozza a videojáték-fejlesztők és kiadók azon gyakorlatát, hogy egyszerűen eltávolítsák vagy megszüntessék a már eladott játékok elérhetőségét. A mozgalom hátterében az áll, hogy egyre gyakoribbak azok az esetek, amikor egy kiadó vagy fejlesztő úgy dönt, hogy egy játékot – akár csak néhány hónappal a megvásárlása után – teljesen leállít, megszüntetve annak hozzáférhetőségét, ezzel gyakorlatilag „megölve” a játékot. Egy jól ismert példaként említhető az Ubisoft esete a The Crew című játékkal, amelyet teljesen leállítottak, így még azok sem férhettek hozzá, akik korábban megvásárolták azt.
Ez a gyakorlat nemcsak a fogyasztók számára igazságtalan, hanem a videojátékok kulturális öröksége szempontjából is problémás, hiszen egy-egy ilyen lépéssel értékes művek tűnnek el a digitális térből, amelyekhez így már nem lehet hozzáférni semmilyen formában.
Az Egyesült Királyságban már parlamenti szintű figyelmet kapott az ügy
A mozgalom a kezdeti nehézségek után robbanásszerűen nőtt, és az Egyesült Királyságban az újabb petíció már meghaladta a 100 000 aláírást, amely az a küszöb, ami után a petíciót a parlament vitára kell bocsássa. A cikk írásakor már 126 066 aláírás gyűlt össze, és az aláírásgyűjtés még július 14-ig tart. Bár ez nem garantálja, hogy a kérdés ténylegesen napirendre kerül, mégis egy fontos előrelépést jelent, hiszen a brit kormány számára most már kötelező megvizsgálni a kezdeményezést, és megfontolni annak esetleges további lépéseit. Ez egyértelmű jelzés arra, hogy a játékosok és a fogyasztók egyre határozottabban követelik a változást.
Az Európai Unióban is lendületben van a kezdeményezés
Az EU-s oldalon is jól halad a petíció, amelyhez egymillió aláírás szükséges ahhoz, hogy hivatalosan is napirendre kerüljön az ügy az európai döntéshozóknál. Jelenleg már 1 287 803 aláírás gyűlt össze, vagyis elérték a kitűzött célt. Ennek ellenére érdemes még nagyobb erőket mozgósítani. Érdekesség, hogy a hivatalos Accursed Farms X (korábbi Twitter) fiók szerint előfordultak olyan visszaélések is, amikor nem EU-s állampolgárok hamis aláírásokat adtak le az uniós kezdeményezéshez, így az aláírások száma kissé torzított lehet. Ennek ellenére egyértelmű, hogy az európai játékos közösség is erőteljesen kiáll a digitális videojátékok megőrzése mellett.
Hogyan jutottunk el idáig, és mi várható a jövőben?
Korábban a játékok online üzemeltetése egyszerűbb volt, a fejlesztők általában csak a szerverek programjait adták át, így a közösség könnyebben tudott saját szervereket létrehozni és üzemeltetni, ha a hivatalos támogatás megszűnt. Az utóbbi időben azonban a mikrotranzakciók (micro-transactions) megjelenésével és a nagyobb kiadók igényével a teljes kontrollra egy játék felett, ez a lehetőség szinte megszűnt. Emiatt amikor egy játék már nem elérhető vagy nem árusítható, az a gyakorlat, hogy egyszerűen megszüntetik a hozzáférést, ami a játék „megölését” jelenti.
Érdekes és egyben izgalmas alternatívát jelentene, ha a fejlesztők és kiadók – különösen a régebbi, már nem forgalmazott játékok esetén – megnyitnák a forráskódot (open source), így lehetővé téve a közösség számára, hogy tovább éltesse ezeket a műalkotásokat. Ez nemcsak a játékosoknak lenne nagy ajándék, hanem a videojátékok történelmének és kulturális örökségének is, amelyből egyre több érték vész el, amikor egy-egy játék egyszerűen eltűnik a digitális térből.
Összességében a „Stop Killing Games” mozgalom nemcsak a fogyasztók jogaiért harcol, hanem egy olyan szemléletváltást is elősegít, amely a digitális játékok megőrzésére, az örökség tiszteletben tartására fókuszál, és amely hosszú távon hozzájárulhat a videojáték-ipar fenntarthatóbb és etikusabb működéséhez.
Stop Killing Games UK petíció
Stop Killing Games EU kezdeményezés
Digitális megtartás
A digitális tartalmak megőrzése érdekében, különösen a videojátékok esetében, az aláírásgyűjtés rávilágít arra a problémára, hogy sok játék nem működik, miután a kiadó megszünteti a támogatást. Ez a gyakorlat nemcsak a vásárlók jogait sérti, hanem a videojátékok történeti értékét és kulturális örökségét is veszélyezteti. Erre jól rávilágít a www.gamesindustry.biz tavalyi összeállítása, ahol a 184 milliárd dolláros játékipar felét uraló mobilos játékoknál fel sem merül a fizikai adathordozó lehetősége, és már a jelen konzolgenerációból is kikopott ez a lehetőség is. De még a PC-s, és a régi konzolos vásárlások zöme is inkább a digitális üzletekben történik meg napjainkban, annak kényelmessége, és esetleg a kedvezőbb ára okán. Ez a számok nyelvén azt jelenti, hogy a PC-s piac 99%-a és a konzolos gépek 83 százalékához már digitálisan kerülnek megvásárlásra a játékok, addig fizikai adathordozó már csak 1 és 17 százaléknyi játék esetén kerül a dobozba. Lehet ezt a forgalmat is csak az exkluzív dobozos tartalom és összeállítás, vagy a polcra helyezhetőség generálja, vagy a dobozos játékoknak tulajdonított másik erény, a játékok későbbi értékesítésének lehetősége.
Ez az indítvány jelentős lépés lehet a videojátékok és más digitális termékek jövőbeni védelme érdekében, biztosítva, hogy a fogyasztók ne veszítsék el vásárolt termékeik hozzáférhetőségét a kiadók döntései miatt. Az európai intézmények és törvényhozók válaszai ezen indítványra hosszú távú hatással lehetnek a digitális termékek piacára és a fogyasztói jogok védelmére.
Amennyiben egyetértetek a petíció céljával, azt itt tudjátok aláírni.
De siessetek, mert már csak 2025 július 31-ig lehet ezt megtenni, addig kell összejönni az egymillió aláírásnak.
