Az NGG fejlesztések időben bekerültek a Mesa 25.2-be – Új lendületet kapnak az AMD Radeon driverek Linux-on

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

A Linuxos nyílt forráskódú grafikus driverek világában fontos mérföldkőhöz érkeztünk: Marek Olšák, az AMD ismert fejlesztője sikeresen befejezte és időben beolvasztotta a Next Gen Geometry (NGG) fejlesztéseket a Mesa 25.2 soron következő kiadásába. Az NGG célja, hogy a modern AMD RDNA architektúrájú GPU-k még jobb teljesítményt nyújtsanak OpenGL és Vulkan alatt a Linux rendszereken.

A Mesa 25.2 kódágának elkülönítése már megtörtént, a stabil kiadás pedig augusztus elején vagy közepén jelenhet meg, attól függően, hogy hány hibát kell még kijavítani.

Négy lépésben érkezett az NGG tuning

Az NGG-vel kapcsolatos fejlesztések négy különálló „merge request” formájában kerültek be a Mesa Git-be:

  1. Az első rész általános NGG módosításokat hozott, megalapozva a következő lépéseket a RadeonSI (Gallium3D) és RADV (Vulkan) driverekhez.
  2. A második rész új képességeket adott: az NGG geometriashaderek mostantól képesek klippelési és culling távolságok alapján selejtezni (cull), valamint a VS/TES/GS árnyalók (shaders) elhagyhatják a cull distance exportálását, ezzel is javítva a futási hatékonyságot.
  3. A harmadik rész – amely még az előző cikkek megjelenése után került be – főként a RADV Vulkan driverhez nyújtott teljesítményjavító frissítéseket, további culling és klippelési optimalizálásokkal.
  4. A negyedik rész, amely szombaton került beolvasztásra, jelentős változásokat hozott a RadeonSI driverben, többek között eltávolította a régi LLVM-alapú LDS linking kódot, ami a fejlesztők szerint szükségtelenné vált az új NGG mechanizmus mellett.

Miért fontos ez?

Az NGG az AMD RDNA GPU-k modern geometriakezelési rendszere, amely lehetővé teszi a gyorsabb és hatékonyabb geometriaviselkedést – például több háromszög feldolgozását kevesebb erőforrással. Ez kritikus lehet nemcsak játékok, hanem mérnöki és vizualizációs alkalmazások esetében is.

A fejlesztések különösen fontosak most, hogy az AMD hivatalos Radeon Software for Linux már nem fókuszál a saját Vulkan illesztőprogramjára, így a nyílt forráskódú Mesa stack az egyedüli, amelyik továbbra is naprakészen támogatja a Radeon GPU-kat.

A Mesa-ról

A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.