A Vulkan 1.4.337 nemrégiben jelent meg, és ez lehet az utolsó frissítés a Vulkan API specifikációhoz 2025-ben, a munkacsoport ünnepi szünetétől függően. Az új verzió örömteli meglepetést kínál a fejlesztőknek, hiszen két új kiterjesztést tartalmaz: a VK_EXT_shader_long_vector és a VK_EXT_texture_compression_astc_3d. Az új VK_EXT_shader_long_vector kiterjesztés lehetővé teszi több, mint négy komponensből álló vektortípusok használatát a SPIR-V-ben.
A ZLUDA nyílt forráskódú projekt újabb fontos mérföldkőhöz érkezett: immár támogatja az AMD ROCm 7 szoftvercsaládot is. A cél továbbra is változatlan, CUDA-alapú alkalmazások futtatása nem NVIDIA grafikus processzorokon, különös tekintettel a mesterséges intelligencia és számításintenzív feladatokra. A frissítés Windows és Linux alatt egyaránt elérhető, és jelentős előrelépést jelent az AMD GPU-kat használó fejlesztők számára. A fejlesztés egyben azt is jelzi, hogy a ZLUDA hosszú távon valóban többgyártós, életképes CUDA-alternatívává kíván válni.
A Linux kernel 6.19-rc1 megjelenésével, lezárta a Linux 6.19 beolvasztási ablakát és ezzel a lehetőségeket is, hogy mi kerül bele majd az új végleges kiadásba. A stabil kiadás várhatóan 2026 február elején debütál. Az alábbiakban összefoglaljuk a legérdekesebb újdonságokat és változásokat.
Az AMD ROCm projektje új mérföldkőhöz érkezett: megjelent a TheRock 7.10 első stabil, címkézett kiadása, valamint a ROCm 7.10 fejlesztői előzetes, bővített hardvertámogatással és új könyvtárakkal. A TheRock célja, hogy egységes, nyílt forrású build rendszert biztosítson a ROCm és HIP környezetekhez, támogatva a különböző fogyasztói GPU-kat és a fejlesztői workflow-kat.
A Linux-hardvertámogatás egyik legismertebb szakértője, Hans de Goede tizenhét év után távozott a Red Hat kötelékéből, és immár a Qualcommnál folytatja pályafutását. A lépés új korszakot hozhat az ARM64-alapú laptopok számára, ugyanakkor kérdéseket vet fel az Intel és AMD platformok jövőbeli Linux-támogatásával kapcsolatban.
A Mesa25.3 friss kiadása új grafikus API-támogatással, illesztőprogram-fejlesztésekkel és jelentős játékoptimalizációkkal érkezett. A nyílt forráskódú grafikus ökoszisztéma egyik legfontosabb mérföldköve tovább javítja a Linuxon futó videojátékok teljesítményét, miközben széles körű hardver- és illesztőprogram-fejlesztéseket is hoz. Az alábbi összefoglaló áttekinti a legfontosabb újdonságokat és technikai hátterük jelentőségét.
Az AMD Ryzen AI Software új, 1.6.1-es kiadása mérföldkőnek számít: a vállalat mesterséges intelligencia-inferenciára (AI inferencing) fejlesztett eszközkészlete most először Linux-támogatással is rendelkezik. Ez a funkció eddig kizárólag Windows alatt volt elérhető. Ugyanakkor a Linux-verzió egyelőre „early access” (korai hozzáférés) státuszban érhető el, és kizárólag regisztrált AMD fejlesztők és partnerek férhetnek hozzá.
Ha AMD grafikus kártyát használ Linux alatt, jó hír érkezett a Indiana Jones and the Great Circle játékhoz: a Mesa 26 kiadásával a játék jelentős teljesítménynövekedést fog kapni, különösen azoknak, akik eddig laggokkal és akadozással küzdöttek.
Májusban az AMD bejelentette az Radeon AI PRO R9700 grafikus kártyát, amely 128 AI gyorsítóegységgel, 32 GB GDDR6 videomemóriával és más előnyökkel rendelkezik a RDNA4 alapú AI-központú kártya és a korábbi RDNA3-as Radeon PRO W7900 között.
A Linux grafikus meghajtók fejlesztése újabb fontos mérföldkőhöz érkezett: az AMDGPU illesztőprogram immár támogatja a Video Coding Engine 1.0 (VCE 1.0) funkciót, amely a GCN 1.0 (Graphics Core Next 1.0) architektúrájú AMD grafikus kártyákon található meg. A fejlesztésnek köszönhetően a korai Radeon modellek is profitálhatnak a modern, karbantartott AMDGPU driver előnyeiből.