
Henry Frank Phillips (1889–1958), egy oregoni üzletember, nem maga találta fel a keresztfejes csavar elvét, hanem tökéletesítette és szabadalmaztatta azt, majd 1936. július 7-én több amerikai szabadalmat is kapott a keresztmetszetű (kereszt, csillag) fejű csavarhoz és a hozzá tartozó csavarhúzóhoz.
Phillips célja nem az volt, hogy egy szokásos kéziszerszámot újítson meg, hanem hogy egy gépi szerelésre alkalmas rendszert hozzon létre, amely megkönnyíti a gyors, pontos és biztonságos szerelést.
Miért volt forradalmi a Phillips-fej?
A hagyományos egyenes vágású (laposfejű) csavarokkal szemben a Phillips-csavar:
-
önközpontosító: a csavarhúzó feje automatikusan a középpontba illeszkedik, ezáltal pontosabb a csavarozás,
-
nyomatékkorlátozó hatással bír: ha túl nagy erőt alkalmaznak, a csavarhúzó egyszerűen kicsúszik a fej hornyából (angolul: cam-out), ezzel megakadályozva a túlhúzást vagy a csavar fejének sérülését,
-
kiválóan alkalmas a gyors gépi csavarozásra, így ideálissá vált az ipari összeszerelés során.
A gyártásipar gyors befogadása
Henry F. Phillips megalapította a Phillips Screw Company nevű vállalatot, amely licencelte a találmányt különböző gyártóknak. Az első nagy ügyfelek egyike a General Motors volt, amely a Phillips-csavart a Cadillac gyártósorain kezdte alkalmazni.
A siker gyorsan jött: 1940-re az Egyesült Államok csavargyártóinak 85%-a már licencelte a Phillips-fejű csavarokat.
A második világháború alatt az amerikai hadiipar is tömegesen alkalmazta ezt a típust, ami tovább erősítette a szabványosítását. Rövid idő alatt az új csavarfej elengedhetetlenné vált az autógyártásban, a repülőgépiparban és az elektronikai eszközök szerelésében is.
Bár a Phillips-csavar máig széles körben elterjedt, azóta több továbbfejlesztett változat is született:
-
Pozidriv: hasonló megjelenésű, de mélyebb és stabilabb kapcsolattal bír, kevésbé hajlamos a "cam-out" jelenségre,
-
Torx: hatágú csillagformájú fej, amely még jobb nyomatékátvitelt biztosít,
-
Robertson: négyzet alakú csavarfej, amely főként Kanadában terjedt el.
Mindazonáltal a Phillips-csavar továbbra is a világ egyik leggyakrabban használt csavartípusa, és Henry F. Phillips nevét örökre beírta a műszaki innovációk történetébe.
-
A „cam-out” jelenség – azaz amikor a csavarhúzó kicsúszik a csavarból – szándékos tulajdonság volt: a túlmeghúzás elkerülésére szolgált, különösen gépi csavarozás esetén.
-
Az Egyesült Államok hadiipara olyan fontosnak tartotta a Phillips-csavart a gyors szerelés érdekében, hogy 1940 után kormányzati támogatással terjesztették el.
-
A Phillips-csavarhúzó és csavar megjelenése szimbóluma lett az ipari automatizálás első hullámának.

Hozzászólások
Egy ideig azt hittem, hogy a
Beküldte kami911 -
Értékelés:
Egy ideig azt hittem, hogy a 'Philips csavar' elnevezés onnan ered, hogy a csavart maga a Philips cég gyártotta. Csak később bukkantam rá, hogy valójában a név a csavarfej kialakítására, pontosabban a kereszthornyú ('keresztfejes') csavarra utal, amelyet egy Philips nevű személy, konkrétan Henry F. Phillips szabadalmaztatott.
Következhet az Opel-csavar
Beküldte Margarita -
Értékelés:
Következhet az Opel-csavar leleplezése.
Következhet az Opel-csavar
Beküldte kami911 -
Értékelés:
Opel csavarokat nem láttam számítógépekben.
lemezcsavar
Beküldte Margarita -
Értékelés:
https://www.google.com/search?client=opera&q=opel+csavar&sourceid=opera&...
lemezcsavar
Beküldte kami911 -
Értékelés:
Pont a legjobb nem jutott Európába
Beküldte xunil -
Értékelés:
Igazából a négyzet (robertson) hornyon kívül mindegyik vacak, elnyíródnak, leesik a behajtóbitről. Kanadában szinte kizárólag robertson (négyzet) a használatos. Sajnos minden vacak átjött hozzánk, a robertson nem...
igen, ilyenek nincsenek a számítógépek közelében.
Beküldte Margarita -
Értékelés:
És szigorúan a mondatodra reagálva: az én számítógépem egyméteres körzetében számtalan Opel-csavar van. A gipszkartonozók ugyanis azzal szerelték a fal vázát. :)
Pont a legjobb nem jutott Európába
Beküldte kami911 -
Értékelés: