
1996. július 6-án az America Online (AOL) rendezte a számlázási gyakorlatai miatt indított kereseteket – és ezzel megkezdődött a legnagyobb internetes előfizetői ugrás az amerikai történelemben. Az 1990-es években az America Online (AOL) az internetes kapcsolódás szinonimája volt az Egyesült Államokban. A cég azonban nemcsak gyors növekedésével, hanem ellentmondásos számlázási gyakorlataival is felhívta magára a figyelmet. 1996 nyarán 11 csoportos keresetet zártak le peren kívül, éppen abban az évben, amikor az óradíjas rendszerüket havi előfizetésre cserélték. Ez a változás példátlan felhasználói rohamot idézett elő – olyannyira, hogy sokan napokig nem tudtak csatlakozni a rendszerhez a folyamatos „foglalt” jelzések miatt.
A vitás számlák kora: peren kívüli megállapodás 1996-ban
-
július 6-án az AOL jogi egyezséget kötött 11 csoportos kereset ügyében, amelyeket félrevezető számlázási gyakorlatok miatt indítottak. A panaszok között szerepelt, hogy:
- az időt percalapon számlázták, de minden hívást felfelé kerekítettek a következő teljes percre,
- plusz 15 másodpercet adtak hozzá minden kapcsolódáshoz „kapcsolódási időként” (connection time),
- sőt, néha még az ingyenes zónákban töltött időt is felszámolták.
Bár az AOL ezekre a panaszokra peren kívül reagált, a felhasználók bizalma megingott – viszont az év végén bekövetkezett díjszabási változás minden várakozást felülírt.
A havi díj bevezetése: internet mindenkinek, ha épp elérhető
Az AOL 1996 decemberében jelentette be, hogy megszünteti az óránkénti számlázást, és helyette havi 19,95 dolláros átalánydíjat vezet be. Ez a változtatás óriási vonzerőt jelentett az otthoni felhasználók számára: az addigi magas díjak után hirtelen „korlátlan” internetkapcsolatot kínáltak, modemes hozzáféréssel.
Az eredmény? Soha nem látott előfizetői roham, amely teljesen túlterhelte az AOL infrastruktúráját. Sok felhasználó napokon át nem tudott csatlakozni a hálózathoz, mert a telefonos modemes központjaik egyszerűen nem bírták a forgalmat – a „foglalt” jelzés szinte legendássá vált ebben az időszakban.
Az AOL CD-lemezei – egy generáció első internetes élménye
Az AOL marketinggépezete is hozzájárult a cég robbanásszerű növekedéséhez: az ingyenes próbaverziókat tartalmazó CD-lemezeket és floppy lemezeket tömegesen postázták és osztogatták. Egyes becslések szerint az 1990-es években a világon gyártott CD-k felét az AOL telepítőlemezei tették ki.
Az AOL révén milliók ismerkedtek meg először az internettel – gyakran még azelőtt, hogy egyáltalán tudták volna, mire is használható. A könnyen kezelhető felület és a „kattints és csatlakozz” modell sok felhasználónak ideális belépőt jelentett a világháló világába.
Előfizetői számok és történelmi csúcspont
Az AOL növekedése szédítő volt:
- 1993 – 200 000 előfizető
- 1994 – 1 millió
- 1995 – 4 millió
- 1996 – 8 millió
- 1999 – 10 millió
- 2000 – 23 millió előfizető és több mint 4 milliárd dollár bevétel
- 2002 – eléri a csúcsot 26 millió felhasználóval
2001-ben az AOL ismét történelmet írt, amikor összeolvadt a Time Warner médiabirodalommal – az akkor valaha volt legnagyobb vállalati fúzió keretében. Ez azonban nem hozta meg a várt hosszú távú sikert: az ADSL és kábelnet terjedése, illetve az ingyenes e-mail és böngészők elterjedése fokozatosan leáldozáshoz vezetett.
AOL hatása a világra
- A „You've got mail!” hangjelzés az AOL védjegyévé vált, és később még egy romantikus vígjáték címe is lett Tom Hanks főszereplésével.
- Az AOL ikonikus „chat room” szolgáltatása előfutára volt a mai közösségi platformoknak.
- A 2000-es években az AOL átállt az ingyenes, reklám alapú modellre, de ezt már nem tudta olyan sikerrel működtetni, mint előfizetéses időszakában.
