A Proton 10 hatalmas frissítése után újabb jó hír érkezett a Linux játékosok számára: a Valve, a Proton ernyője alatt fejlődő, a Direct3D 12-hez szánt, a Vulkan alkalmazásrétegre épült projekt, a VKD3D-Proton kiadta a 3.0 verzióját. A VKD3D-Proton-t a Valve Proton használ a Windows játékok Linuxon történő futtatásához. Mivel ez közvetlenül a Proton által van használva, nem szükséges manuálisan telepíteni, ha Steam Deck-en vagy Linux asztali gépen játszol. A Proton Experimental és a GE-Proton verziók rendszeresen frissítik a VKD3D-Proton változásait. A verzió egyik legfontosabb újdonsága a FidelityFX Super Resolution 4 (FSR4) támogatás, amelyet az AMD AGS WMMA intrinsic-ek kezelésével valósítottak meg. Ehhez két új Vulkan-kiterjesztést használnak:
- VK_KHR_cooperative_matrix
- VK_KHR_shader_float8
Ez a fejlesztés közvetlenül javítja az FSR4 működését és teljesítményét a legújabb játékok alatt.

Teljes DXBC shader backend újraírás
A kiadás másik hatalmas előrelépése a DXBC shader backend teljes újraírása, amely leváltja a régi vkd3d-shader útvonalat. Ez az új backend rengeteg problémát old meg, amelyek korábban több játék teljes működésképtelenségéhez vezettek.
A fejlesztők külön kiemelték, hogy:
- Red Dead Redemption 2 most már hibátlanul fut D3D12 módban, ami korábban jelentős akadály volt.
A shader-kezelés mélyreható modernizálása hosszú távon stabilabb és hatékonyabb kompatibilitást biztosít a további játékok számára is.
Új funkciók és fejlesztések
A VKD3D-Proton 3.0 több további nagy horderejű fejlesztést is tartalmaz:
- Kísérleti D3D12 Work Graphs támogatás, ami a modern játékok párhuzamos végrehajtási modelljeinek egyik kulcseleme.
- AdvancedTextureOpsSupported bekapcsolása SM 6.7 esetén, ha rendelkezésre áll a VK_KHR_maintenance8 kiterjesztés.
- AMD Anti-Lag támogatás, ha a rendszer képes ezt biztosítani.
- AgilitySDK tight alignment támogatás.
- TIER_4 sparse textúrázás támogatása.
- Új batching logika, amely sok játék esetében számottevő teljesítménynövekedést eredményez.
Játékkompatibilitás és teljesítményjavítások
A frissítés kiterjedt hibajavításokat is tartalmaz, amelyek több tucat játék futását javítják vagy teszik egyáltalán lehetővé Linux alatt. A fejlesztők kiemelik többek között:
Javított vagy now-working játékok:
- Red Dead Redemption 2 (D3D12)
- Death Stranding
- Helldivers II
- Star Citizen
- Ninja Gaiden 4
- Final Fantasy VII Rebirth
- Monster Hunter Wilds
- Starfield
- Wreckfest 2
- Satisfactory
- Street Fighter 6
- Wuthering Waves
- Gray Zone Warfare
További javított címek:
- Rise of the Tomb Raider
- Port Royale
- Marvel’s Spider-Man Remastered
- Mafia: Definitive Edition
- Final Fantasy Tactics – The Ivalice Chronicles
GPU-specifikus fejlesztések
- NVIDIA GPU-kon javult a Halo Infinite teljesítménye.
- A The Last of Us Part 1 esetében optimalizálták a textúraképek kezelését (2D tiling preferencia).
- Jobb kezelés a depth/stencil ↔ color képátmásolások között.
Ez a verzió különösen hasznos lehet azoknak, akik ezeket a címeket futtatják Proton alatt, mivel javítja a teljesítményt és új funkciókkal bővíti a Proton élményt. A projekt arra is fókuszált, hogy a VKD3D-Protont könnyebben lehessen


