Megjelent a VKD3D-Proton 3.0 – FSR4 támogatással és teljes DXBC shader-backend újraírással

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

A Proton 10 hatalmas frissítése után újabb jó hír érkezett a Linux játékosok számára: a Valve, a Proton ernyője alatt fejlődő, a Direct3D 12-hez szánt, a Vulkan alkalmazásrétegre épült projekt, a VKD3D-Proton kiadta a 3.0 verzióját. A VKD3D-Proton-t  a Valve Proton használ a Windows játékok Linuxon történő futtatásához. Mivel ez közvetlenül a Proton által van használva, nem szükséges manuálisan telepíteni, ha Steam Deck-en vagy Linux asztali gépen játszol. A Proton Experimental és a GE-Proton verziók rendszeresen frissítik a VKD3D-Proton változásait.  A verzió egyik legfontosabb újdonsága a FidelityFX Super Resolution 4 (FSR4) támogatás, amelyet az AMD AGS WMMA intrinsic-ek kezelésével valósítottak meg. Ehhez két új Vulkan-kiterjesztést használnak:

  • VK_KHR_cooperative_matrix
  • VK_KHR_shader_float8

Ez a fejlesztés közvetlenül javítja az FSR4 működését és teljesítményét a legújabb játékok alatt.

Teljes DXBC shader backend újraírás

A kiadás másik hatalmas előrelépése a DXBC shader backend teljes újraírása, amely leváltja a régi vkd3d-shader útvonalat. Ez az új backend rengeteg problémát old meg, amelyek korábban több játék teljes működésképtelenségéhez vezettek.

A fejlesztők külön kiemelték, hogy:

  • Red Dead Redemption 2 most már hibátlanul fut D3D12 módban, ami korábban jelentős akadály volt.

A shader-kezelés mélyreható modernizálása hosszú távon stabilabb és hatékonyabb kompatibilitást biztosít a további játékok számára is.

Új funkciók és fejlesztések

A VKD3D-Proton 3.0 több további nagy horderejű fejlesztést is tartalmaz:

  • Kísérleti D3D12 Work Graphs támogatás, ami a modern játékok párhuzamos végrehajtási modelljeinek egyik kulcseleme.
  • AdvancedTextureOpsSupported bekapcsolása SM 6.7 esetén, ha rendelkezésre áll a VK_KHR_maintenance8 kiterjesztés.
  • AMD Anti-Lag támogatás, ha a rendszer képes ezt biztosítani.
  • AgilitySDK tight alignment támogatás.
  • TIER_4 sparse textúrázás támogatása.
  • Új batching logika, amely sok játék esetében számottevő teljesítménynövekedést eredményez.

Játékkompatibilitás és teljesítményjavítások

A frissítés kiterjedt hibajavításokat is tartalmaz, amelyek több tucat játék futását javítják vagy teszik egyáltalán lehetővé Linux alatt. A fejlesztők kiemelik többek között:

Javított vagy now-working játékok:

  • Red Dead Redemption 2 (D3D12)
  • Death Stranding
  • Helldivers II
  • Star Citizen
  • Ninja Gaiden 4
  • Final Fantasy VII Rebirth
  • Monster Hunter Wilds
  • Starfield
  • Wreckfest 2
  • Satisfactory
  • Street Fighter 6
  • Wuthering Waves
  • Gray Zone Warfare

További javított címek:

  • Rise of the Tomb Raider
  • Port Royale
  • Marvel’s Spider-Man Remastered
  • Mafia: Definitive Edition
  • Final Fantasy Tactics – The Ivalice Chronicles

GPU-specifikus fejlesztések

  • NVIDIA GPU-kon javult a Halo Infinite teljesítménye.
  • A The Last of Us Part 1 esetében optimalizálták a textúraképek kezelését (2D tiling preferencia).
  • Jobb kezelés a depth/stencil ↔ color képátmásolások között.

Ez a verzió különösen hasznos lehet azoknak, akik ezeket a címeket futtatják Proton alatt, mivel javítja a teljesítményt és új funkciókkal bővíti a Proton élményt. A projekt arra is fókuszált, hogy a VKD3D-Protont könnyebben lehessen