A belső nézetű játékok úttörője: Wolfenstein 3D

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

1992. május 5-én a világ videójáték-kultúrája gyökeresen megváltozott. Az id Software ekkor adta ki a Wolfenstein 3D című játékot, amely a maga korában úttörőnek számított, és máig a belső nézetes lövöldözős játékok (first-person shooter, FPS) egyik legmeghatározóbb mérföldköveként tartják számon. Bár technikailag nem ez volt az első FPS, ez a játék népszerűsítette igazán a műfajt.

Egy játék, amely forradalmasította a PC-s játékipart

A Wolfenstein 3D fejlesztője az a John Carmack, John Romero, Tom Hall és Adrian Carmack alkotta csapat volt, akik később az FPS műfaj meghatározó alkotásaival – például a DOOM és a Quake – is maradandót alkottak. A játék MS-DOS operációs rendszerre készült, és a kor korlátozott grafikai lehetőségei ellenére lenyűgöző technikai megoldásokat alkalmazott, például textúrázott 3D-s környezetet, gyors renderelést és egyszerű, mégis addiktív játékmenetet.

A történet: menekülés a nácik börtönéből

A játékos a B.J. Blazkowicz nevű szövetségi ügynök szerepében játszik, aki a náci megszállás alatt lévő Castle Wolfenstein börtönéből próbál megszökni. A játékmenet lényege az volt, hogy a játékos gyorsan mozogjon, lőjön, kulcsokat gyűjtsön, és kikerülje vagy kiiktassa az ellenséget. A játék egyszerre volt izgalmas, erőszakos és stílusos, ami meglepte és elragadta a korabeli közönséget.

Shareware forradalom

A Wolfenstein 3D nemcsak a játékmenetével, hanem a terjesztési modelljével is újat hozott. Az id Software a játékot „shareware” modellben adta ki: az első epizód ingyenesen letölthető és terjeszthető volt, míg a további kettőt fizetés ellenében lehetett megszerezni. Ez az üzleti modell különösen hatékony volt a korai 1990-es évek PC-s játékosközösségében, és hozzájárult ahhoz, hogy a játékból az első évben több mint 200 000 példány kelt el – lenyűgöző szám abban az időben.

A shareware modell nemcsak az id Software-t tette híressé, de más fejlesztők számára is utat nyitott az alternatív, kiadótól független terjesztésre.

Történelmi és technológiai hatás

Habár korábban már léteztek hasonló játékok – például az 1980-as években a Maze War vagy a Battlezone –, a Wolfenstein 3D volt az, amely meghatározta, hogyan nézzen ki és hogyan működjön egy modern FPS. A következő évben, 1993-ban az id Software kiadta a DOOM című játékot, amely végérvényesen bebetonozta az FPS műfaj sikerét, és szinte azonnal kultikus státuszt ért el.

A Wolfenstein 3D számos platformra később portolva lett (Macintosh, Super Nintendo, 3DO, Game Boy Advance stb.), és a játék még ma is elérhető több modern rendszeren, sőt nyílt forráskódú motorverziói (pl. ECWolf, Wolf4SDL) révén rajongói továbbfejlesztések is készültek.