A mesterséges intelligencia győzelme: Deep Blue legyőzi Garri Kaszparov-ot

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

1997. május 11-én történelmet írt a mesterséges intelligencia, amikor az IBM által fejlesztett Deep Blue nevű számítógép legyőzte a regnáló sakkvilágbajnokot, Garri Kaszparovot egy hatjátszmás tornán. Ez volt az első alkalom, hogy egy számítógép mérkőzés formájában felülmúlta az emberi sakkvilág legjobbját. A mérkőzésre hatalmas médiafigyelem irányult, hiszen Kaszparov, akit sokan minden idők legnagyobb sakkozójaként tartanak számon, 1996-ban még legyőzte Deep Blue elődjét egy hasonló párharcban. Akkor ugyan a gép két játszmát is megnyert, de a végeredmény 4–2 lett Kaszparov javára.

A 1997-es mérkőzésre az IBM jelentősen továbbfejlesztette Deep Blue-t, amely immár másodpercenként 200 millió lépéslehetőséget tudott kiszámítani. A végső eredmény:

  • Deep Blue győzelmei: 2
  • Kaszparov győzelme: 1
  • Döntetlenek: 3

A hatodik, döntő játszmában a számítógép meglepő, agresszív nyitással rukkolt elő, és mindössze 19 lépésben győzte le Kaszparovot, aki zavartan és elkeseredetten távozott az asztaltól.

A vereség következményei és utóélete

Kaszparov a vereség után azonnal visszavágót követelt, és felvetette annak lehetőségét is, hogy emberi beavatkozás történhetett a gép játékába. Az IBM azonban visszautasította az újabb mérkőzést, és végleg „nyugdíjazta” Deep Blue-t, amelyet szétszereltek, és részben múzeumba küldtek. A győzelem mérföldkőnek számít nemcsak a sakk, hanem a mesterséges intelligencia (AI) fejlődéstörténetében is. A világsajtó címlapokon számolt be róla, és sokak számára ez volt az a pillanat, amikor az emberiség először érzékelte: az intelligens gépek valóban képesek meghaladni az emberi tudást bizonyos területeken.

Történelmi utóhatás és Kaszparov értékelése

2016-ban Garri Kaszparov így nyilatkozott:

„Ma már egy laptopra letölthető sakkszoftver is könnyedén legyőzné Deep Blue-t.”

Ez is jól mutatja, milyen hatalmas technológiai fejlődés ment végbe a mesterséges intelligencia és a számítógépes számítási kapacitás terén az elmúlt évtizedekben. Az olyan modern sakkmotorok, mint a Stockfish vagy a AlphaZero már nemcsak erősebbek Deep Blue-nál, de más logikával is játszanak, gépi tanulással fejlesztett stratégiák alapján.

Érdekességek

  • Deep Blue nem „tanult” játszani: nem használt neurális hálózatokat vagy gépi tanulást, pusztán nyers számítási erőre és értékelési algoritmusokra támaszkodott.
  • A 200 millió lépés/másodperc kapacitás azt jelentette, hogy Deep Blue legfeljebb 12 lépésre tudott előre gondolkodni, de azt több millió változatban.
  • A mérkőzést később dokumentumfilmek és könyvek is feldolgozták, köztük Kaszparov saját visszaemlékezése "Deep Thinking" címmel.

Történeti érdekesség, hogy Kasparov veresége nemcsak a sakk, hanem a mesterséges intelligencia fejlődésének is mérföldkővé vált. A Deep Blue legyőzése megerősítette azt a tézist, hogy a számítógépek képesek olyan mértékű számítási teljesítményre, amely túlmutat az emberi lehetőségeken, legalábbis bizonyos területeken. Kasparov ezen későbbi, 1997-es veresége a Deep Blue-val szemben pedig újabb mérföldkő volt az ember és gép közötti versenyben, amely meghatározó téma a mesterséges intelligencia fejlődésének és a gépi tanulás terjedésének területén.