Az új Mesa 24.0 megjelentése nagy örömet okozott a Linux felhasználók körében, hiszen ez a nyílt forráskódú OpenGL, Vulkan, OpenCL és videógyorsító illesztőprogramok készlete újabb fejlesztéseket hozott magával. A Mesa 24.0 kiemelkedő teljesítményt nyújt a videógyorsítástól kezdve a 3D-s játékokig, így a legtöbb Linux asztali felhasználót megcélozza.
Az Open Source grafikus illesztőprogramok fejlesztői bejelentették, hogy új funkciókat adtak hozzá a RADV, Turnip, ANV, V3DV, Venus, panfrost és asahi grafikus kártya illesztőprogramokhoz. A legfontosabb újítások közé tartozik az új Vulkan és OpenGL kiterjesztések támogatása, amelyek növelik a játékok és más grafikus alkalmazások teljesítményét.
Az új kiadás bevezeti az Imagination PowerVR Vulkan illesztőprogramot a Rogue architektúrára. Ez a Vulkan illesztőprogram a Linuxhoz készült PowerVR DRM/KMS kernel illesztőprogramokkal együtt dolgozik, melyek a Rogue architektúrára fókuszálnak, de idővel szélesebb támogatást is kaphatnak. Az Imagination nem fejleszt nyílt forráskódú OpenGL illesztőprogramot a PowerVR-hez, hanem ezt a Zink OpenGL-on-Vulkan implementációra bízza.
A Mesa 24.0 sok Radeon Vulkan „RADV” illesztőprogram javítást hoz, ideértve a gyorsabb ray-tracing teljesítményt és a különböző új kiterjesztések támogatását is. Hasonlóan, az Intel ANV Vulkan illesztőprogram is támogatást kapott több új Vulkan kiterjesztéshez.
Az NVK Vulkan illesztőprogram, melyet tavaly adtak hozzá a Mesához, továbbra is szépen fejlődik, jobb teljesítménnyel és további Vulkan kiterjesztésekkel. A Rustban írt NAK fordító is része a Mesa 24.0-nak az NVK számára.
A Mesa 24.0 tartalmazza továbbá az Asahi AGX Gallium3D illesztőprogramhoz való több munkát is, hogy támogassa az előrehaladottabb GL kiterjesztéseket (beleértve az OpenGL 3.3 támogatást is), a Microsoft D3D12 illesztőprogram most már támogatja az OpenGL 4.6-ot, valamint különböző teljesítményoptimalizálásokat is tartalmaz.
Az új funkciók között szerepelnek a következők:
- VK_EXT_image_compression_control a RADV-nél
- VK_EXT_device_faulta RADV-nél
- OpenGL 3.3 az Asahi rendszeren
- Geometria shaderek az Asahi rendszeren
- GL_ARB_texture_cube_map_array az Asahi rendszeren
- GL_ARB_clip_control az Asahi rendszeren
- GL_ARB_timer_query az Asahi rendszeren
- GL_EXT_disjoint_timer_query az Asahi rendszeren
- GL_ARB_base_instance az Asahi rendszeren
- OpenGL 4.6 (4.2-ről 4.2-re) a d3d12-en
- VK_EXT_depth_clamp_zero_one a RADV-nél
- GL_ARB_shader_texture_image_samples az Asahi rendszeren
- GL_ARB_indirekt_paraméterek az Asahi rendszeren
- GL_ARB_viewport_array az Asahi rendszeren
- GL_ARB_fragment_layer_viewport az Asahi rendszeren
- GL_ARB_cull_distance az Asahi rendszeren
- GL_ARB_transform_feedback_overflow_query az Asahi rendszeren
- VK_KHR_kalibrált_időbélyegek a RADV-n
- VK_KHR_vertex_attribute_divisor a RADV-n
- VK_KHR_maintenance6 a RADV-n
- VK_KHR_ray_tracing_position_fetch a RADV rendszerben
- EGL_EXT_query_reset_notification_strategy
A javításokból többek között ezek az alkalmazások profitáltak: VLC, OpenGOAL, Assassin's Creed Odyssey, The Finals, DOA-X3 (yuzu), Atlas Fallen, War Thunder, Doom Eternal, Valheim, Mass Effect Legendary Edition, Resident Evil 2, Dirt Rally, BeamNG.drive, LEGO Star Wars: The Skywalker Saga, Crypt, Battlefield 4, Counter Strike 2, Lords of the Fallen 2023, QMplay2, Parsec, Darktable, X-plane 11 demo.
A Mesa 24.0.0 kiadásának bejelentése megtalálható a levelezési listán. A Mesa 24.0 időben történő kiadása azt jelenti, hogy biztonságosan megjelenhet az Ubuntu 24.04 LTS és más közelgő Linux disztribúciókban. Ugyanakkor a Mesa 24.1 már fejlesztés alatt áll, mint a második negyedéves jelentős frissítés az open-source felhasználói területű grafikus illesztőprogramokhoz.
A Mesa-ról
A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.
Illesztőprogramok
- A RADV (Radeon Vulkan driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan API támogatását. A RADV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
- A Turnip egy másik nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL támogatását. A Turnip segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
- Az ANV (Intel Open Source 3D Graphics Driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Intel grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan és OpenGL támogatását. Az ANV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Intel grafikus kártyákon.
- A V3DV egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Raspberry Pi számára biztosítja a Vulkan támogatását. A V3DV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Raspberry Pi-n.
- A Venus egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Qualcomm Adreno grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan támogatását. A Venus segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Qualcomm Adreno grafikus kártyákon.
- A panfrost egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Mali grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL és Vulkan támogatását. A panfrost segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Mali grafikus kártyákon.
- Az asahi egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Apple saját tervezésű hardvereiben található GPU-k számára biztosítja a OpenGL támogatását, aminek nem kizárt, hogy köze van a PowerVR-hez is. Az erősen fejlesztés alatt álló asahi segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Apple eszközökön.
- Lavapipe → CPU-alapú szoftveres Vulkan illesztőprogram
- Zink → Általános OpenGL illesztőprogram, amely Vulkan-t támogató eszközökön fut