ANV

kami911 képe

Mesa 25.0: Új funkciók és Vulkan 1.4 támogatás a nyílt forráskódú grafikus illesztőprogramokban

Az új Mesa 25.0 megjelentése nagy örömet okozott a Linux felhasználók körében, hiszen ez a nyílt forráskódú OpenGL, Vulkan, OpenCL és videógyorsító illesztőprogramok készlete újabb fejlesztéseket hozott magával.

kami911 képe

Megjelent a Mesa 24.3.1 nyílt forráskódú Linux grafikus illesztőprogram

A Mesa projekt fejlesztője, Dylan Baker bejelentette a Mesa 24.3.1 verzió kiadását. Ez a legújabb stabil verzió hibajavításokat tartalmaz, és ajánlott frissítés a Mesa 24.2 felhasználók számára. Új funkciók ezúttal nincsenek, mivel ezek a jövőre érkező Mesa 25 első kiadásában várhatók.

kami911 képe

A Vulkan 1.4 megjelent: kötelezővé tett kiterjesztések és jobb 8K renderelés

A Khronos Group a SIGGRAPH Asia rendezvényen jelentette be a Vulkan 1.4 specifikáció kiadását, amely új szintre emeli a grafikai teljesítményt és a hordozhatóságot. A frissítés számos korábban opcionális funkciót kötelezővé tesz, növeli a hardveres minimumkövetelményeket, és garantálja a 8K renderelés támogatását akár nyolc különálló renderelési célponttal.

kami911 képe

Mesa 24.3: Javítások népszerű videojátékokhoz és bővített grafikus támogatás Pi-hez is

A Mesa 24.3 verziója váratlanul korábban érkezett, egy hét előnnyel a tervezett kiadási időponthoz képest, mivel nem jelentkeztek jelentős hibák, és jelentős újításként bevezeti a Vulkan 1.3 szabványnak való megfelelést a V3DV grafikus meghajtóhoz, amely a Raspberry Pi 4 és Raspberry Pi 5 eszközökhöz készült. Ez komoly grafikai teljesítménynövekedést jelenthet a Raspberry Pi OS operációs rendszer számára a következő frissítés alkalmával. Ezenkívül a V3DV meghajtó támogatja a VK_KHR_shader_relaxed_extended_instruction nevű Vulkan kiterjesztést is, amely további rugalmasságot biztosít a shader (árnyaló) programozáshoz. Ez a negyedéves kiadás számos újítást hozott az open-source Vulkan-illesztőprogramokban, az OpenGL-illesztőprogramok finomításában, valamint a 3D-s felhasználói tér kódjában. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk a legfontosabb újdonságokat.

kami911 képe

Új fejlesztések az AMD RDNA4 és Intel Xe2 grafikus kártyák támogatásához, Vulkan optimalizációk és shader cache javítások

A Mesa 24.2 egy átfogó frissítés, amely számos újítást és optimalizációt hoz a modern grafikus rendszerek számára. Az AMD RDNA4/GFX12 és Intel Xe2 támogatásának előkészítése, a Vulkan API optimalizációk, az új shader cache implementáció, valamint a Raspberry Pi 5 és a CPU-alapú rendszerek számára készült fejlesztések mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a Mesa 24.2 egy kiemelkedő verzió legyen. Ezek az újítások nem csak a teljesítményt javítják, hanem a jövőbeli játékok és alkalmazások számára is stabil alapot biztosítanak. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk a legfontosabb újdonságokat.

kami911 képe

A Mesa 24.0 megjelent: gyorsabb Radeon RADV ray-tracing és kezdeti PowerVR Vulkan illesztőprogram

Az új Mesa 24.0 megjelentése nagy örömet okozott a Linux felhasználók körében, hiszen ez a nyílt forráskódú OpenGL, Vulkan, OpenCL és videógyorsító illesztőprogramok készlete újabb fejlesztéseket hozott magával. A Mesa 24.0 kiemelkedő teljesítményt nyújt a videógyorsítástól kezdve a 3D-s játékokig, így a legtöbb Linux asztali felhasználót megcélozza.

kami911 képe

Itt a Mesa 23.2: RADV ray-tracinggel, Rusticl OpenCL fejlesztésekkel és BLAKE3 shader hashing-gel

Megjelent a Mesa 23.2 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadásaként. A Mesa 23.2 mint a 2023-as év utolsó előtti új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hoz. Fontos megjegyezendő, hogy egy tagelési hiba miatt az első végleges 23.2-es verzió a 23.2.1 lett, és nem a a 23.2.0 - mint arra számítani lehetett.

kami911 képe

Hatodik frissítést kapja a Mesa 23.1

Megérkezett a Mesa 23.1 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadásának hatodik frissítése. A Mesa 23.1 mint a 2023-es év második, új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hozott - ehhez kaptunk most hibajavításokat.

Újdonságok a főverzióban:

kami911 képe

Itt a Mesa 23.1.1

Megérkezett a Mesa 23.1.1 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb második negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A Mesa 23.1.1 mint a 2023-es év második, új képességeket is hozó frissítés első javító frissítése:

Itt a Mesa 23.1

Megérkezett a Mesa 23.1 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb második negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A Mesa 23.1 mint a 2023-es év második, új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hozott:

kami911 képe

Idén is folyamatosan fejlódik a Mesa

Megérkezett a Mesa 23.0 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A Mesa 23.0 mint a 2023-es év első, új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hozott:

kami911 képe

Nem sokára érkezik a negyedéves Mesa frissítés

Hamarosan érkezik a Mesa 23.0 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A jelenleg kiadásra jelölt Mesa 23.0 mint a 2023-es év első, új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hoz majd:

kami911 képe

Itt a Mesa 22.3: RDNA3 és Rusticl támogatással, Vulkan ray-tracing továbbfejlesztéssel

Megjelent a Mesa 22.3 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadásaként. A Mesa 22.3 mint a 2022-es év utolsó új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hoz, mint például:

kami911 képe

Lenyűgöző sebességnövekedés lesz az AMD és Intel Vulkan illesztőprogramokban

Kezdetben a Linux-on futó grafikai programok képkocka-sebessége sajnálatosan alacsony volt, a más rendszereken futó azonos alkalmazásokkal összevetve. Az utóbbi évek gyártói és Valve, illetve RedHat mérnökeinek kitartó és áldozatos munkájának köszönhetően a Linux-on futó játétkok képkocka-sebessége drasztikusan megemelkedett. Egyre jobb illesztőprogramok, egyre jobb hibakeresési eszközök, mind a program futását tekintve, mind a GPU-ban végzett feladatok optimális irányba mozdultak el. Ennek megfelelően ma már sokkal jobb játszani Linux-on, mint eddig bármikor. Mindezek lehetőséget adtak a Valve számára is, hogy másodjára – ismét – megpróbáljanak bekerülni a konzolos üzletbe egy dedikált eszközzel – a Steam Deck-kel. Úgy tűnik ez a második próbálkozás már sikeresnek tekinthető, hiszen a Steam Deck elég jól fogy és a vásárlói fogadtatása is nagyon pozitív.

A további fejlődés azonban nem várt helyről, a Zink Mesa illesztőprogram felől érkezett. A Zink, amely a OpenGL programok futtatását teszi lehetővé Vulkan-on, fejlesztésével kapcsolatban készítette Mike Blumenkrantz a vkoverhead programot. A vkoverhead egy eszköz a Vulkan-illesztőprogramok CPU-overheadjének kiértékelésére. Mike úgy találta, hogy a RADV meghajtó lassabb volt, mint az AMDGPU-PRO meghajtó a nagyon egyszerű rajzolási tesztnél. A legalapvetőbb Vulkan-teszt esetében a RADV csak körülbelül 28,3 millió rajzolást ért el másodpercenként, míg az AMDGPU-PRO körülbelül 32,8 millió rajzolást másodpercenként.

Nos, a RADV végrehajtásának profilozásával erre a nagyon egyszerű Vulkan-tesztre, és a szűk keresztmetszetek megtalálásával, amikkel foglalkozni kellett, mire befejezte kis kalandját, már 44 millió rajzolást ért el másodpercenként a RADV illesztőprogrammal. Ez 55%-os növekedést jelent a RADV rajzolási teljesítményében a mainline Mesa jelenlegi RADV kódjához képest, és körülbelül 30%-os előny az AMDGPU-PRO AMD saját Vulkan meghajtójához képest.

Ezek után figyelmét az Intel ANV illesztőprogramja felé fordította, ahol hasonló fejlesztéseket eszközöl. Ennek eredménye hozzávetőlegesen 60 százalékos javulás ebben az illesztőprogramban.

Feliratkozás RSS - ANV csatornájára