Hibajavításokra fókuszál a Mesa 25.1.5 – stabilabb Vulkan, javuló játékélmény Linux alatt

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

Az új Mesa 24.3.1 megjelentése nagy örömet okozott a Linux felhasználók körében,

Nemrég megjelent a Mesa 25.1.5, a népszerű nyílt forráskódú grafikus meghajtócsomag legfrissebb stabil alverziója. Ez a kiadás nem hoz új funkciókat, de számos hibát orvosol, amelyek főként a Vulkan-implementációkat, a DOTA 2 megjelenítési hibáit, és bizonyos GPU összeomlásokat érintettek. A következő főverzió, a Mesa 25.2, várhatóan július 16-tól indul RC verziókkal.

Főbb javítások a 25.1.5-ben

  • Vulkan hibakezelés (dzn): A dzn_meta_init hibás visszatérési értéke miatt egyes Vulkan-alkalmazások összeomolhattak.
  • DOTA 2 textúravillogás: A 25.1.1 verzió által bevezetett földtextúra-villogás javítva lett.
  • WebGPU shader hiba: Egyes shader-optimalizációk vadmutató (wild pointer dereferencing) miatt GPU process összeomlást okozhattak.
  • Asahi driver hibák: Apple Silicon támogatásához kapcsolódó build-hibák is javításra kerültek (inc_virtio_vdrm ismeretlen változó).
  • Intel NIR optimalizálás: A brw_nir_lower_cmat helytelen NIR-kódot generált bizonyos OpVariable inicializálásokhoz.
  • freedreno / cffdump: Árnyékmásolás-kezelés egyes Qualcomm GPU-kon most már megbízhatóbb.

Frissítési ütemterv (25.1.x és 25.2.x)

Verzió Kiadás dátuma Megjegyzés
25.1.6 2025-07-16 További hibajavítások
25.1.7 2025-07-30
25.1.8 2025-08-13
25.1.9 2025-08-27 Utolsó 25.1.x verzió
25.2.0-rc1 2025-07-16 Új ág kezdete
25.2.0-rc2 2025-07-23
25.2.0-rc3 2025-07-30
25.2.0-rc4 2025-08-06 vagy végleges kiadás

A Mesa 25.1.5 kiadásának bejelentése megtalálható a levelezési listán. A fejlesztők már dolgoznak a Mesa 25.2 verzión, amely várhatóan 2025 harmadik negyedévében jelenik meg. Ez tovább folytatja majd a Vulkan szabványok köré épülő fejlesztéseket és az új hardverek támogatásának bővítését.

Telepítés Linux alatt

  • Ubuntu / Linux Mint rendszerekhez ajánlott a kisak-mesa PPA, amelyen keresztül gyorsan elérhető a legfrissebb Mesa.
  • Arch Linux / Manjaro: az extra vagy mesa-git csomagokkal frissíthető.
  • Steam Deck: a SteamOS frissítési rendszerén keresztül automatikusan megérkezik.
  • Flatpak játékok esetén külön frissíteni kell a Mesa runtime-okat:

    flatpak update org.freedesktop.Platform.GL.default

A Mesa-ról

A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.

Illesztőprogramok

  • A RADV (Radeon Vulkan driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan API támogatását. A RADV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
  • A Turnip egy másik nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL támogatását. A Turnip segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
  • Az ANV (Intel Open Source 3D Graphics Driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Intel grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan és OpenGL támogatását. Az ANV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Intel grafikus kártyákon.
  • A V3DV egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Raspberry Pi számára biztosítja a Vulkan támogatását. A V3DV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Raspberry Pi-n.
  • A Venus egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Qualcomm Adreno grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan támogatását. A Venus segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Qualcomm Adreno grafikus kártyákon.
  • A panfrost egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Mali grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL és Vulkan támogatását. A panfrost segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Mali grafikus kártyákon.
  • Az asahi egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Apple saját tervezésű hardvereiben található GPU-k számára biztosítja a OpenGL támogatását, aminek nem kizárt, hogy köze van a PowerVR-hez is. Az erősen fejlesztés alatt álló asahi segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Apple eszközökön.
  • Lavapipe → CPU-alapú szoftveres Vulkan illesztőprogram
  • Zink → Általános OpenGL illesztőprogram, amely Vulkan-t támogató eszközökön fut