A DXVK 2.7.1 robbant a Linuxon: Így hoz új életet a régi Windows-játékoknak

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

A Linux operációs rendszeren futó játékok világa dinamikusan fejlődik, és ebben a folyamatban a DXVK kulcsszerepet játszik. Ez a szoftveres réteg teszi lehetővé, hogy a Windows-játékok gond nélkül fussanak a Linuxon, kihasználva a modern Vulkan API előnyeit. A legújabb, 2.7.1-es verzió egy kisebb karbantartási frissítésnek tűnhet, de a benne rejlő javítások és optimalizációk jelentős előrelépést hoznak, különösen a régebbi DirectX 9-es (D3D9) címek esetében. Merüljünk el a részletekben, és nézzük meg, hogyan változtatja meg ez a frissítés a játékélményt.

Jobb teljesítmény és valósághűbb grafika

A DXVK 2.7.1 egyik legfontosabb újdonsága a DirectX 9-es játékok teljesítményének jelentős javulása. Ez elsősorban a renderelési fázisok közötti korlátok (render pass barriers) számának csökkentésének köszönhető. A technikai módosításoknak köszönhetően olyan klasszikus címek, mint a Dead Space 2, sokkal gördülékenyebben futnak a Linux alatt, mint korábban. Ez a optimalizáció kulcsfontosságú, hiszen a régebbi játékok gyakran nem a modern hardverekre lettek tervezve, így a DXVK képes kihozni belőlük a maximális teljesítményt.

Ezen felül a fejlesztők orvosoltak egy hibát, amely az MSAA (Multisample Anti-Aliasing) megjelenítését befolyásolta a DirectX 9-es játékokban. Az MSAA egy élsimítási technológia, amely kisimítja a poligonok szélét, ezáltal eltünteti a "lépcsős" (jagged) éleket, és valósághűbb képet eredményez. A korábbi verziókban ez a funkció nem működött megfelelően, ám a DXVK 2.7.1-gyel a grafikus hibák a múlté, így a játékosok mostantól teljes pompájában élvezhetik a játékok grafikáját. A Team Fortress 2-t is érintették az MSAA-val kapcsolatos problémák, de ezek is orvoslásra kerültek.

Cím-specifikus optimalizációk

A fejlesztők bevezettek egy új opciót, a d3d9.modeCountCompatibility -t, ami az AquaNox 2-höz hasonlóan a puffer-túlcsordulási hibákat (buffer overflows) hivatott kiküszöbölni a régebbi játékokban. Továbbá a Fallout: New Vegas felhasználók is örülhetnek, ugyanis az FNV Reloaded moddal mostantól sokkal zökkenőmentesebben fut a játék az NVIDIA videokártyákon. Külön figyelmet fordítottak az Alone in the Dark és a Comanche 4 indulási problémáinak elhárítására, valamint a Dungeon Siege 2-ben hiányzó karaktermodellek visszaállítására is.

A Crysis 3 esetében eltávolították a GPU-gyártói felülírást (GPU vendor override), hogy elkerüljék az EA alkalmazás legutóbbi frissítései okozta indítási hibákat. Bár ez a változás megoldja az indítási problémát, bizonyos esetekben teljesítményromlást okozhat az AMD felhasználók számára. Az optimalizációk között szerepelnek a Guilty Gear és a PsiOps játékokra vonatkozó 60 FPS-es (képkocka másodpercenkénti) limitációk, a The Witcher 1-ben pedig a hajak renderelési hibáinak javítása érdekében egy 300 FPS-es korlátot vezettek be. Végül, a Scarface és a Top Spin 2004 esetében is stabilitási és renderelési hibákat javítottak, utóbbinál még a memóriaszivárgást (memory leak) is orvosolták.

Összefoglalva, a DXVK 2.7.1-es frissítése ismét bebizonyította, hogy a nyílt forráskódú közösség képes folyamatosan javítani a játékélményt a Linux-felhasználók számára. A DirectX 9-es címek teljesítményének növelése, a grafikus hibák kijavítása, és a konkrét játékokra szabott optimalizációk mind azt a célt szolgálják, hogy a Windows-játékok a lehető legszélesebb körben és a lehető legmagasabb minőségben fussanak a Linux operációs rendszereken.

Telepítés és frissítés

A DXVK 2.7.1 már elérhető forráskódként a GitHub projektoldalán. Azon felhasználók, akik Linux disztribúciójuk szoftvertárolóin keresztül használják a DXVK-t (például Arch Linux, Fedora, openSUSE), várniuk kell, amíg a frissítés bekerül a hivatalos csomagok közé. Ha azonban saját Wine vagy Proton környezetben használja, a frissítést manuálisan is elvégezheti a kiadott binárisokkal.

A DXVK 2.7.1 tehát ismét egy jelentős előrelépés a Linuxon történő játékfuttatás terén, különösen azok számára, akik nagy grafikai igényű, modern címeket szeretnének zökkenőmentesen élvezni nyílt operációs rendszeren.

A következő Linux-illesztőprogramok támogatottak:

Illesztőprogram Szükséges verzió Ajánlott verzió
AMD (RADV) 24.0 24.0
Nvidia 535.183.01 560.35.03
Intel (ANV) 24.0 24.0

Vulkan kiterjesztések és illesztőprogram támogatás a DXVK számára

Alapvető Vulkan kiterjesztések: A DXVK 2.5 helyes működéséhez az alábbi kiterjesztések szükségesek, melyeket minden, a táblázatban említett illesztőprogram támogat.

  • VK_EXT_robustness2: A DXVK nem működik ezen kiterjesztés nélkül. Különösen a nullDescriptor és a robustBufferAccess2 funkciók szükségesek.
  • VK_EXT_transform_feedback: Elengedhetetlen a D3D10 és D3D11 támogatásához.

Opcionális Vulkan kiterjesztések: Az alábbi kiterjesztések nem szükségesek, de jobb játékélményt biztosíthatnak.

  • VK_KHR_maintenance5: A DXVK 2.5 néhány garanciára támaszkodik, amit ez a kiterjesztés nyújt.
  • VK_EXT_graphics_pipeline_library: Csökkenti a shader-kompilálás okozta akadozást, amennyiben a driver támogatja a graphicsPipelineLibraryIndependentInterpolationDecoration funkciót.
  • VK_EXT_memory_budget: Segíti a memória menedzsmentet a belső driver allokációk és külső alkalmazások VRAM követelményeinek kezelésében.
  • VK_EXT_shader_module_identifier: Tovább javítja a teljesítményt grafikuspipeline könyvtárak használatakor, különösen 32-bites játékokban.
  • VK_EXT_extended_dynamic_state3: Akadozás csökkentésére alkalmas grafikuspipeline könyvtárak támogatása esetén.
  • VK_EXT_swapchain_maintenance1: Javítja a teljesítményt és a helyes működést olyan játékokban, amelyek gyakran kapcsolják ki-be a Vsync-et.

Egyéb illesztőprogramok támogatása

  • AMDVLK: Általában jó kompatibilitást és teljesítményt nyújt. A 2024.Q1.3 vagy újabb verzió ajánlott a VK_EXT_graphics_pipeline_library támogatásához. RX 5000 vagy újabb GPU szükséges.
  • AMDGPU-PRO: Közepes kompatibilitás és teljesítmény. Bizonyos játékoknál jobb teljesítményt nyújthat más driverekhez képest. RX 5000 vagy újabb GPU szükséges.
  • NVK: A 24.1-es verziótól kezdve sok játék futtatható, de az erőforrásigényesebb címekben alacsonyabb teljesítmény várható.

Megjegyzés: A DXVK nem biztosít elsődleges támogatást Android vagy mobilgrafikus driverekhez.

Az Nvidia Kepler architektúrája (a legtöbb GTX 600 / 700 sorozat) már nem támogatott. Ezzel a GPU-kkal szerelt kártyákhoz a DXVK 1.10.3 verziója használható. Ezzel a verzióval kapcsolatban a Vulkan 1.1 képes illesztőprogram a feltétel.

Illesztőprogram Szükséges verzió Ajánlott verzió
AMD (RADV) 20.2 22.0
Nvidia 470.82 510.47.03
Intel (ANV) 22.0 22.0