Megjelent a Vulkan 1.4.330 – öt új kiterjesztéssel és fontos pontosításokkal

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

A Khronos Group bejelentette a Vulkan 1.4.330 verzióját, amely ezúttal több apró specifikációs javítást és pontosítást, valamint öt új kiterjesztést (extension) hoz a modern, alacsony szintű grafikus és számítási API-hoz. Bár a kiadás elsősorban karbantartási jellegű, az új kiterjesztések révén több fontos fejlesztés érkezett, amelyek mind a teljesítményt, mind a fejlesztői rugalmasságot növelik.

VK_KHR_maintenance10

A Maintenance kiterjesztés legújabb frissítése számos kisebb fejlesztést foglal magában. Többek között új képfájl-formátum funkciókat ad, kiterjeszti a dinamikus renderelés támogatását bemeneti csatolásokkal, valamint lehetőséget biztosít az sRGB színátalakítási viselkedés felülbírálására.
A fejlesztésen a Valve mérnökei – Mike Blumenkrantz és Hans-Kristian Arntzen – dolgoztak az NVIDIA szakértőjével, Piers Daniell-lel együtt.

VK_EXT_memory_decompression

Ez a kiterjesztés lehetővé teszi a memória–memória közötti tömörítetlen adatvisszafejtést (decompression) közvetlenül a GPU-n, ami gyorsabb adatkezelést és kevesebb CPU-terhelést eredményezhet. A funkciót több NVIDIA-mérnök fejlesztette.

VK_EXT_shader_64bit_indexing

Az új kiterjesztés feloldja a maxStorageBufferRange 4 GB-os korlátját, így a shaderek képesek lesznek 64 bites címzést és nagyobb tartományokat kezelni. Ez különösen hasznos a nagyméretű adatstruktúrákkal dolgozó alkalmazások számára. A fejlesztést Jeff Bolz (NVIDIA) jegyzi.

VK_EXT_shader_uniform_buffer_unsized_array

Ez a kiterjesztés lehetővé teszi, hogy egy uniform buffer blokk utolsó eleme változó méretű (unsized) tömb legyen. Ezáltal a fejlesztők rugalmasabb pufferelrendezéseket hozhatnak létre, ahol a tömb mérete futásidőben változhat. Ezt szintén az NVIDIA mérnökei készítették.

VK_OHOS_native_buffer

A Huawei által fejlesztett kiterjesztés az OpenHarmony OS számára készült. Lehetővé teszi, hogy az alkalmazások átvegyék a képek tulajdonjogát, és azokat natívan használják a rendszer komponenseivel.

A Vulkan 1.4.330 tehát nem forradalmi, de fontos lépés a stabilitás és kompatibilitás irányába, miközben új képességeket ad a fejlesztők kezébe a memória- és shaderkezelés terén.

 

További részletek a Vulkan hivatalos GitHub-oldalán érhetők el. A Vulkan 1.4 specifikációval kapcsolatos további részletek a Khronos.org oldalon találhatók.

A Vulkan-ról

A Vulkan egy nyílt, jogdíjmentes grafikai és számítási API, amelyet modern GPU-k hatékony, platformközi elérésére terveztek. Széles körben használják vezető játékmotorokban, csúcstechnológiás játékokban és nagy teljesítményű alkalmazásokban.

A Vulkan támogatása kiterjed különféle eszközökre, többek között:

  • Windows és Linux PC-k
  • Játékkonzolok
  • Felhőplatformok
  • Mobiltelefonok
  • Beágyazott rendszerek

Ez az API ideális választás azoknak a fejlesztőknek, akik kiemelkedő grafikai teljesítményt és skálázhatóságot keresnek.

Mi a Khronos Group?

A Khronos Group egy nyílt, nonprofit, tagok által irányított konzorcium, amely több mint 150 iparágvezető vállalatot tömörít. Célja fejlett, jogdíjmentes interoperabilitási szabványok létrehozása a következő területeken:

  • 3D grafika
  • Gépi tanulás
  • Térbeli számítástechnika
  • Kiterjesztett és virtuális valóság
  • Párhuzamos számítások

A Khronos tevékenységei közé tartoznak többek között az alábbi szabványok:

  • 3D Commerce™
  • ANARI™
  • glTF™
  • Kamaros™
  • NNEF™
  • OpenCL™
  • OpenGL® és OpenGL® ES
  • OpenVG™
  • OpenVX™
  • OpenXR™
  • Slang™
  • SPIR-V™
  • SYCL™
  • Vulkan®
  • WebGL™

A Khronos tagjai nemcsak a szabványok fejlesztését és evolúcióját irányítják, hanem korai hozzáférést is kapnak specifikációs tervezetekhez és megfelelőségi tesztekhez. Ezáltal felgyorsítják az élvonalbeli platformok és alkalmazások szállítását.