Egy nemrég közzétett változás óriási lökést adhat az NVIDIA nyílt forráskódú GPU-meghajtójának fejlődéséhez: egy NVIDIA mérnök is társgondozó (co‑maintainer) lett a Rustban írt NOVA‑Core projektben. Ez az áttörés nagy lépés a nyílt libstack (upstream) integrációja felé, és új reménysugárként szolgál a jövőbeli GPU‑illesztőprogramok számára.
A Windows rendszerekhez hasonló, grafikus kezelőfelületek régóta hiányoznak a Linux felhasználók számára a GPU-vezérlési beállításokhoz. Bár az Intel és az AMD hivatalosan nem kínál teljes értékű GUI-t Linuxon, több nyílt forráskódú projekt létezik, amelyek ezt pótolják. Közülük az egyik legígéretesebb és legkorszerűbb megoldás a LACT (Linux Advanced Control Tool), amelynek most jelent meg a 0.8-as verziója, számos új funkcióval.
Az utóbbi években az AMD kevesebb hivatalos dokumentációt tett közzé, helyette inkább az erőforrásaikat az open-source Linux grafikus meghajtó fejlesztésére fordították. Ennek ellenére az új GPU architektúrákhoz kapcsolódó ISA dokumentációt folyamatosan elérhetővé teszik, így segítve azokat a fejlesztőket, akik játékokhoz optimalizálnak shadereket, vagy akik a LLVM AMDGPU backendjén, a GCC AMDGCN fordító backendjén, valamint egyéb fordítókomponenseken dolgoznak.
Az AMD hivatalosan is bejelentette a Radeon RX 9070 és RX 9070 XT grafikus kártyákat, amelyek az új RDNA 4 architektúrára épülnek, és március 6-ától lesznek elérhetők. A bemutatóval együtt megérkezett a FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4) is, amely gépi tanulással segíti a játékok teljesítményének és képminőségének javítását.
Az NVIDIA hivatalosan is bemutatta a várva várt GeForce RTX 50 „Blackwell” szériát a 2025-ös CES-en, mely komoly előrelépést ígér a grafikus kártyák teljesítményében. Az eddig kiszivárgott információk nagy részét megerősítették a CES 2025 keynote során, ahol a vállalat vezetője, Jensen Huang kiemelte az új széria erősségeit.
A 2025-ös CES rendezvényen nemcsak a HDMI 2.2 specifikációt mutatták be, hanem a VESA is bejelentette az új DisplayPort 2.1b szabvány érkezését. Az új verzió számos fejlesztést kínál, különösen az adatátviteli sebesség és a kábelek teljesítménye terén, miközben továbbra is biztosítja a visszafelé kompatibilitást.
2025. január 6-án a CES rendezvényen jelentette be a HDMI Forum az új HDMI 2.2 specifikációt, amely az év első felében válik elérhetővé a HDMI 2.x szabvány elfogadóinak számára. Az új verzió komoly technikai fejlesztéseket hoz, de továbbra is megőrzi a szigorú licencpolitikát, amely az előző verzióknál is jellemző volt.
A Rusticl, a Mesa projekt Rust alapú OpenCL illesztőprogramja, hamarosan jelentős előrelépést tesz a megosztott virtuális memória (SVM, Shared Virtual Memory) támogatásában, amely több GPU-gyártó hardvere között is működik majd. Karol Herbst, a Red Hat fejlesztője, aki a Rusticl fejlesztésének élvonalában áll, izgalmas híreket osztott meg erről a fejlesztésről.
Megjelent a Steam legújabb, 20242. decemberi hardver- és szoftverfelmérése, amely szerint a Linux felhasználói aránya továbbra is emelkedő tendenciát mutat, így minden idők legmagasabb pontján van, valószínűleg a Steam Deck és a SteamOS felemelkedésének köszönhetően.
Az AMD ROCm 6.3.1 legújabb kiadása új funkciókkal és fejlesztésekkel érkezett, többek között az AMD Instinct MI325X gyorsítók támogatásával és egy egyszerűbb telepítési megoldással. A cikk összefoglalja a kiadás legfontosabb újdonságait.
Az AMD ma megkezdte a Linux 6.14-es kernelciklushoz tartozó AMDGPU és AMDKFD illesztőprogramok frissítéseinek beküldését. Az első frissítési csomag számos új funkciót, fejlesztést és hibajavítást tartalmaz, amelyek célja a grafikus teljesítmény javítása és a legújabb hardverek támogatása.
Az AMD mérnöke, Joseph Huber, a 2024-es LLVM Fejlesztői Találkozón egy izgalmas előadást tartott arról, hogy miként lehet szabványos, hagyományos C/C++ kódokat közvetlenül a GPU-kon futtatni, anélkül, hogy GPU-specifikus programozási nyelvekre lenne szükség. Ismerje meg, hogyan alakítja át az AMD a C/C++ futtatókat, hogy azok közvetlenül a modern GPU-kon működjenek!
Az AMD kiadta a ROCm 6.2.4 verzióját, amely új támogatást nyújt a nemrégiben megjelent Radeon PRO V710 grafikus kártyához, valamint további dokumentációs frissítéseket és hibajavításokat tartalmaz.
Az AMD kiadta a ROCm 6.2.2 verziót, amely egy kisebb frissítés, célja a korábbi verziókban tapasztalt Instinct MI300X hibakezelési problémák kijavítása. Ez a frissítés biztosítja, hogy az MI300X gyorsítók vissza tudjanak térni a hibás állapotokból, elkerülve a rendszer instabilitását.
Az utóbbi években az AMD kevesebb hivatalos dokumentációt tett közzé, helyette inkább az erőforrásaikat az open-source Linux grafikus meghajtó fejlesztésére fordították. Ennek ellenére az új GPU architektúrákhoz kapcsolódó ISA dokumentációt folyamatosan elérhetővé teszik, így segítve azokat a fejlesztőket, akik játékokhoz optimalizálnak shadereket, vagy akik a LLVM AMDGPU backendjén, a GCC AMDGCN fordító backendjén, valamint egyéb fordítókomponenseken dolgoznak.